Σάββατο, Μαΐου 26, 2012

…και, τώρα, ζητάνε το όνομα Μακεδονία. Αργά είναι.

 

Αν ρωτήσετε προσωπικά τον καθέναν από τους κατοίκους της Β. Ελλάδας “τι είσαι?”, κανείς δεν θα απαντήσει ότι είναι Μακεδόνας.

Ο καθένας, προσωπικά, θα απαντήσει αυτό που είναι: Ο Βλάχος θα απαντήσει ότι είναι Βλάχος, ο Πόντιος θα απαντήσει ότι είναι Πόντιος, ο Αρβανίτης θα απαντήσει ότι είναι Αρβανίτης και ούτω καθ’ εξής, ενώ ο Μακεδόνας θα απαντήσει ότι είναι Ντόπιος ή Εντόπιος.

Ξέρετε γιατί ο Μακεδόνας θα απαντήσει ότι είναι Ντόπιος ή Εντόπιος? Μας το εξηγεί, στο παρακάτω βίντεο*, Ιερέας από το χωριό Μπορέσσνιτσα(Παλαίστρα) Λέριν(Φλώρινας):

«Εμάς, όμως, μας χτυπούσανε και μας βάζανε φυλακές αν λέγαμε ότι είμαστε Μακεδόνες. Δεν θέλανε, οι κυβερνώντες τότε, να πεις ότι είσαι Μακεδόνας.

- Α, Μακεδόνας είσαι? Ξύλο και μέσα στη φυλακή!

…και, τώρα, ζητάνε το όνομα Μακεδονία. Αργά είναι

* Βίντεο από την εκπομπή ΕΡΕΥΝΑ του δημοσιογράφου Π. Τσίμα. TV-MEGA 7/3/2008)

10 σχόλια:

  1. "Αν ρωτήσετε προσωπικά τον καθέναν από τους κατοίκους της Β. Ελλάδας “τι είσαι?”, κανείς δεν θα απαντήσει ότι είναι Μακεδόνας. "

    Επ, πρόσεχε τι εύχεσαι! ;-)

    http://entopios.gr/?p=3733

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @Mister Αθ. Αναγνωστoπουλος

    Αχά! Ο Γιάννης Ιωαννίδης της ΝΔ. Αυτός που έχει πει σε συνέντευξή του ότι η ταυτότητα του γράφει το επώνυμο Δουίτσης που προέρχεται από το Dujtsev τώρα θέλει να απελευθερώσει τη Γεβγελή από τους Μακεδόνες!

    Το μόνο σίγουρό είναι ότι κανείς δεν θα τον ενοχλήσει λόγω του τρόπου με τον οποίο δήλωνει την μακεδονικότητά του, άλλωστε «απελευθέρωση της Γεβγελή» ζητούν και οι ακροδεξιοί ελληναράδες.

    Γιατί, όμως, αυτός ο ελληναραδισμός από πλευράς Γιάννη Ντουίτση; Γιατί να τα λέει αυτά άραγε; Ντρέπεται για το αληθινό του επώνυμο ή έχει καταλάβει σε τι μισαλλόδοξο περιβάλλον οφείλει να επιβιώσει στην Ελλάδα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βρε Αμπεσεντάρη, αφού οι πρόσφυγες από Μοναστήρι, Γευγελή και Στρούμιτσα επέλεξαν να έρθουν στην Ελλάδα και είναι ανάμεσα στους μεγαλύτερους εθνικιστές τι μας τσαμπουνάς περί μισαλλόδοξου περιβάλλοντος και ντροπής;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γιάννης Ιωαννίδης , Βάνε Ντούϊτσεφ

    Μακεδόνας από την Γκεβγκελία . Με γονείς μονόγλωσσους Μακεδόνες. Το επώνυμο της μητέρας του είναι Τσορλίνη γνωστό και κοινό μακεδονικό επώνυμο

    δηλώνει ακραιφνής Έλληνας , έτοιμος να κατακτήσει για λογαριασμό του ελληνικού κράτους την γενέτειρα του

    και για αυτό ανταμείφθηκε από το ελληνικό κράτος με διάφορα κρατικά αξιώματα , έως και υφυπουργός αθλητισμού

    σαφέστατα τα κίνητρά του είναι ιδιοτελή και ωφελιμιστικά

    φυσικά δεν είναι ο μόνος Μακεδόνας που δηλώνει Έλληνας

    για αυτό οι Μακεδόνες της Ελλάδος δεν απολαμβάνουν κανένα από τα νόμιμα δικαιώματα που αναγνωρίζει το Διεθνές Δίκαιο

    μέρος του οποίου αποτελεί νόμο του ελληνικού κράτους, π.χ διεθνές σύμφωνο για τα ατομικά πολιτικά δικαιώματα
    Κυρώθηκε με το Ν.2462/1997 (ΦΕΚ Α' 25/26.2.97)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Με εχει απασχολησει κι εμενα αυτο το θεμα του 'αυτοπροσδιορισμου' εδω και καιρο, απο τοτε που ειχε αρχισει να διαφαινεται το το προβλημα του Μακεδονικου, τουλαχιστο απο τοτε που απεκτησα εγω αντιληψη επ αυτου του προβληματος. Δυο ειναι τα ζητηματα που για μενα προκυπτουν απ αυτη την 'περιπετεια' με το θεμα της ονομασιας. Αφενος το πόσο Μακεδονες αισθανονται οι κατοικοι της γειτονικης χωρας βορεια των συνορων μας, αφεταιρου δε τι σημαινει το να δηλωνει κανεις Μακεδονας εδω στην Ελληνικη Μακεδονια. Υπαρχει οντως μια συγχυση επ αυτου, και αυτο ακριβως ειναι η καρδια του προβληματος.

    Εχω κι εγω συγγενεις ντοπιους καθαροαιμους (διγλωσσους οπως κατ ευφημισμον χαρακτηριζονται στα πλαισια της επισημης κρατικης πολιτικης) Μακεδονες, οι οποιοι αλλοτε αυτοπροσδιοριζονται απλα ως 'ντοποιοι' (ενας ορος που φαινεται να 'ναι αρκετα βολικος), αλλοτε ως Μακεδονες (με κινδυνο καμια φορα να παρεξηγηθουν), αλλοτε ως Ελληνες (υπογραμμισμενο ωσαν να θελουν να αποδειξουν κατι), σπανια δε μπορει να πουν και Βουλγαροι, ειδικα οταν θυμουνται τις προπολεμικες ιστοριες (εχω ακουσει αφηγηματα του τυπου 'Βουλγαρους μας ανεβαζαν, Βουλγαρους μας κατεβαζαν'). Αυτοι η ποικιλια ονοματων ναι μεν τους επετεινε την ανασφαλεια που ουτως σι αλλως ενοιωθαν εκεινους τους δυσκολους καιρους, τους εδιναν ομως πολλες επιλογες να διαλεξουν, αναλογα ...τον συνομιλητη και την περισταση.

    Στην Ελλαδα η εννοιες Μακεδονια και Μακεδονας εχασαν το οποιο εθνοτικο περιεχομενο μπορει καποια στιγμη να απεκτησαν (για να προλαβω μερικους: οντως υπηρχε 'κομμα' αυτονομιστικο εντος της Βουλγαρομακεδονικης κοινοτητας ηδη απο τον 19ο αιωνα) και αντικατασταθηκαν απο το 'Βορεια Ελλαδα' και 'Βορειοελλαδιτης'. Οι προσφυγες κατοικοι της (οι οποιοι εγιναν μαλλον η κυριαρχη πληθυσμιακα ομαδα μεσα στον χωρο της Ελληνικης Μακεδονιας) προσδιοριζαν τους ντοπιους γειτονες τους στα χωρια αλλοτε ως ντοπιους, αλλοτε ως Μακεδονες ('ειναι διαφορετικη φαρα απο μας αυτοι οι Μακεδονες' εχω ακουσει να λεγεται απο χειλη προσφυγων), καμια φορα τους αποκαλουσαν και Ζλαβους, εως και Βλαχους εχω ακουσει να αποκαλουν τους ντοπιους!

    Στην Σοσιαλιστικη ομοσπονδη Μακεδονια -την μετεπειτα ΠΓΔΜ/ΔτΜακεδονιας, τα πραγματα ηταν κι εκει αρχικα λιγο περιεργα και υπηρξε και εκει αρχικα συγχυση, ωσπου τα πραγματα αποσαφηνιστηκαν και καθοριστηκαν στα πλαισια της Σοσιαλιστικης Γιουγκοσλαβιας και εχουν μεινει σταθερα απο τοτε μεχρι σημερα. Οι γνωστοι οροι αυτοπροσδιορισμου εχουν παγιωθει στη συνειδηση των κατοικων και δεν υπαρχει καμια συγχυση. Η ταυτοτητα τους ειναι κατι πολυ σημαντικο το οποιο και φυλατουν ως κορη οφθαλμου. Η επιβιωση τους και η ανγνωριση τους ειναι η απολυτη προτεραιοτητα και ολα υποτασσονται στον εθνικο αυτο σκοπο.

    Συμπερασματικα θα ελεγα οτι στο θεμα αυτο εμεις στην Ελλαδα ειμαστε με το προβλημα πλεον, κι εχουμε μια μπερδεμενη αντιληψη του ορου 'Μακεδονας' και οψιμως κανουμε μια κενη εθνοτικου περιεχομενου χρηση του, εχοντας για ευνοητους λογους προσωρινα βαλει το 'Βορειοελλαδιτης' στην ακρη. Σε αντιδιαστολη οι γειτονες φαινεται να ξερουν τι θελουν και το ονομα το νοιωθουν πιο εντονα, αφου γι αυτους ειναι σαφως πληρες εθνοτικου περιεχομενου. Εχουν συνεπως ενα πλεονεκτημα. Το προβαδισμα που εχει η ΠΓΔΜ/ΔτΜακεδονιας στο θεμα της αναγνωρισης ή μη ξεχωριστης Μακεδονικης εθνοτητας, το απεκτησαν οχι γιατι υπαρχει καποια συνομοσια υπερ τους, αλλα γιατι απλα το νοιωθουν ποιο πολυ δυνατα απ οτι στην Ελλαδα, οπου οι ιδιες εννοιες ειναι υπο αιρεση...

    ΚΩΤΣΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Tertium datur! είναι απλώς αυτό που λέει: Μακεδόνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. watch?v=uo1Y35XdH3o
    Μπείτε σ' αυτό το βίντεο όπου ο ίδιος παπάς δηλώνει Έλληνας Μακεδόνας.
    Ωστόσο σ' αυτό έχει δίκιο. Μάλιστα τις προάλλες διάβαζα ένα ένθετο σχετικά με την λογοκρισία στα χρόνια της χούντας και μεταξύ άλλων, η αρμόδια επιτροπή έκοψε την λέξη Μακεδόνας από μια θεατρική επιθεώρηση και την αντικατέστησε με τη λέξη Έλληνας.
    Ωστόσο, εγώ δεν καταλαβαίνω κάτι σε σχέση με το συγκεκριμένο μπλογκ σας. Εσείς θεωρείτε τους κατοίκους της FYROM Μακεδόνες και ότι πρέπει να ονομαστούν Μακεδονία? Επίσης έχετε την αντίληψη πως όλοι οι Ντόπιοι Μακεδόνες μιλούσαν αυτό το σλαβοφανές ιδίωμα. Εγω είμαι ντόπιος Μακεδόνας, κατάγομαι από καθαρό μακεδονικό χωριό όπου όλοι οι κάτοικοί του μιλούσαν ελληνικά παρα πολλά χρόνια πριν καν ελεευθερωθεί η Μακεδονία μας και λενιωθαν Έλληνες. Επομένως πως λέτε ότι οι Μακεδόνες δεν είναι Έλληνες. Μήπως τους ντόπιους που η μητρική γλώσσα των παππούδων μας ήταν τα ελληνικά δεν μας θεωρείται Μακεδόνες? Έχω την εντύπωση πως μπλέκετε τους όρους Μακεδόνας και Σλαβομακεδόνας. Παρακάλώ, απαντήστε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμε 1:47 AM, јуни 05, 2012

    Κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι η ονομασία «Έλληνας Μακεδόνας» είναι πολύ νέα. Εμφανίστηκε στην Ελλάδα πολύ πρόσφατα, μόλις το 1992 και μετά.
    Αυτή η νέα ονομασία δεν συμπεριλαμβάνει αποκλειστικά τους Ντόπιους (είτε ελληνόφωνους, είτε μακεδονόφωνους) Μακεδόνες όπως, λαθεμένα, νομίζεις. Η νέα ονομασία «Έλληνες Μακεδόνες» σήμερα χρησιμοποιείται από το ελληνικό κράτος για να ονομάσει το σύνολο των κατοίκων της σημερινής Β. Ελλάδας είτε αυτοί έχουν Ντόπια καταγωγή, είτε Ποντιακή, είτε Αρβανίτικη, είτε Βλάχικη, είτε Κρητική είτε οποιαδήποτε άλλη καταγωγή ανθρώπων που τυγχάνει να ζουν σήμερα στη Β. Ελλάδα. Υπάρχουν και επίσημες δηλώσεις ελληνικών αρχών σχετικά επ’ αυτού.

    Δεύτερον. Πριν το 1992 (και ακόμη παλιότερα πριν 50-60-70 & 100 χρόνια) όποιος Ντόπιος κάτοικος της Β. Ελλάδας δήλωνε Μακεδόνας είτε ελληνόφωνος, είτε μακεδονόφωνος (ακόμη και χωρίς την εθνική σημασία του όρου Μακεδόνας), έτρωγε ξύλο και πήγαινε φυλακή όπως επιβεβαιώνει κι ο παπάς στο βίντεο την ανάρτησης. Στο βίντεο που μας έστειλες, από την ίδια εκπομπή, ο ίδιος λέει ότι είναι Έλληνας Μακεδόνας. Αν το πρόσεξες ούτε κάν Ντόπιος Μακεδόνας δεν δηλώνει ο παπάς. Για εμάς είναι δικαίωμά του απόλυτα σεβαστό να λέει ο παπάς ότι είναι Έλληνας Μακεδόνας.

    Τρίτον. Είμαστε υπέρ της αρχής του αυτοπροσδιορισμού των ανθρώπων και κατά του εταιροπροσδιορισμού. Κατά συνέπεια δεν γινεται να σε εταιροπροσδιορίσουμε. Το τι είσαι, θα το πεις εσύ.

    Τέταρτον, εμείς που γράφουμε σε αυτό blog είμαστε Έλληνες πολίτες εθνικά Μακεδόνες που ζούμε στην Ελλάδα.

    Πέμπτον. Το πώς θέλει να ονομάζεται η γειτονική μας χώρα είναι δικό της δικαίωμα. Αφού θέλει να ονομάζεται Δημοκρατία της Μακεδονίας εμείς την αποκαλούμε με αυτό το όνομα.

    Τέλος, αν έχεις την καλοσύνη στείλε μας το ένθετο σχετικά με την λογοκρισία στα χρόνια της χούντας στο οποίο μεταξύ άλλων, η αρμόδια επιτροπή έκοψε την λέξη Μακεδόνας από μια θεατρική επιθεώρηση και την αντικατέστησε με τη λέξη Έλληνας στo abecedar@rocketmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λές φίλε συμμακεδόνα πως η λέξη Μακεδών ήταν απαγορευμένη επί δεκαετίες. Το παρατηρώ αυτό και με τους δικούς μου παππούδες και γιαγιάδες που ενώ λένε "ο ένας είναι Πόντιος ο άλλος Σμυρνιός ο άλλος Αρβανίτης" κτλ για τους εαυτούς τους πάντα λέγανε αυτό το εντελώς άχρωμο κι άνοστο "είμαστε ντόπιοι". Το "Μακεδόνες" το έλεγαν μετά από επίμονες ερωτήσεις μου του τύπου "τι πάει να πει ντόπιος ρε γιαγιά;"
      Και να φανταστείς όπως προείπα είμαι από ελληνόφωνο χωριό. Σίγουρα, αυτές οι διώξεις ήταν πιο έντονες στα χωριά των σλαβόφωνων (μακεδόφωνων κατ' εσέ) λόγω της ηλίθιας φασίστικής νοοτροπίας του κράτους ότι πας μη ελληνόφων εν Μακεδονία, βουλγαρόφρων κι άρα δεν είναι πρέπον να ονομάζεται Μακεδόνας!
      Ωστόσο, έχω τις αμφιβολίες μου για το κατα πόσο έντονη ήταν αυτή η προσπάθεια. Ενδεικτικά από το 1920 στη Θεσσαλονίκη άρχισαν να εκδίδονται λογοτεχνικά περιοδικά με τίτλους όπως Μακεδονικά Γράμματα, Μακεδονικόν Ημερολόγιον, Μακεδονικές Ημέρες, Το Μακεδονόπουλο. Επίσης ακόμα και στον ύμνο του ΑΡΗ -που γράφτηκε τη δεκαετία του '20- υπάρχει ένας στίχος που λέει "είσαι το παιδί της νίκης Μακεδόνα Άρη". Για να το συνεχίσω αθλητικά, ακόμα και η ίδια η ύπαρξη και ο τρόπος ίδρυσης του των ντόπιων μακεδονικών συλλόγων ΑΡΗ και ΗΡΑΚΛΗ δείχνουν πολλά για το πως ένιωθαν οι Μακεδόνες της Θεσσαλονίκης. Διάλεξαν ως χρώματα του Ηρακλή αυτά της ελληνικής σημαίας και ως ημερομηνία ίδρυσης του Άρη, την γεμάτη συμβολισμούς για τον ελληνισμό 25η Μαρτίου.

      Κατα δεύτερον, λέτε για μακεδονική γλώσσα. Πιστεύω πως ο όρος είναι λάθος. 1) η μακεδονική ήταν αρχαία διάλεκτος της ελληνικής με ιλλυρικά και θρακικά στοιχεία. Αυτό που εσείς θεωρείται ως μακεδονική δεν έχει καμία μα καμία απολύτως σχέση με τη γλώσσα των αρχαίων Μακεδόνων (ελπίζω να συμφωνούμε). Το σωστό λοιπόν (μες στο μυαλό μου τουλάχιστον) είναι να την ονομάζετε σλαβομακεδονική (μιας κι ανήκει στον σλαβικό κλάδο γλωσσών) ή τουλάχιστον νεομακεδονική για να μην γίνονται συνειρμοί με την αρχαία μακεδονική. 2)Αυτό το σλαβικό ιδίωμα το θεωρείται ως μακεδονική διάλεκτο. Ωραία ως εδώ. Συμφωνώ, είναι μια διάλεκτος των Μακεδόνων. Ωστόσο, μακεδονική διάλεκτος είναι εξίσου και αυτή που μιλούσαν οι παππούδες μου, η χαλκιδικιώτικη, ένα κράμα ελληνικών, λίγων σλαβικών και πολλών τουρκικών.

      Έχω την εντύπωση πως προσπαθείτε να μονοπωλήσετε τον μακεδονισμό. Εγώ σας θεωρώ αδέρφια μου, και είμαστε πράγματι αδέρφια μιας και είμαστε τέκνα της μακεδονικής γης, είτε εγώ προσδιορίζομαι ως Έλληνας Μακεδόνας είτε εσύ ως εθνικα Μακεδόνας.
      Όμως βλέπω από πλευράς σας, μια προσπάθεια να πείσετε πως Μακεδόνες είναι μόνο αυτοί που μιλούσαν το μακεδονικό σλαβογενές ιδίωμα. "Αδειάζετε" μεγάλη μερίδα ντόπιων που ήταν ελληνόφωνοι. Νιώθω σαν να μας αφαιρείτε την μακεδονικότητα μας.

      Έφαγα τον κόσμο να βρω το ένθετο αλλά μάλλον το πήγα κι αυτό στην ανακυκλωση :)
      Ωστόσο, ούτε γάτα ούτε ζημιά... τό ένθετο είναι αυτό
      http://www.ethnos.gr/entheta.asp?catid=25863&subid=2&pubid=63647082

      Κι αυτό που σε ενδιαφέρερει μπορεις να το βρεις εδώ, στην τελευταία παράγραφο.
      http://www.ethnos.gr/entheta.asp?catid=25964&subid=2&pubid=63646889

      Διαγραφή
  9. @Ανώνυμε 11:51 PM, јуни 26, 2012

    Υγ.: Πράγματι πολύ ενδιαφέρων το link από την εφημερίδα «Εθνος» που μας έστειλες. Το αφιέρωμα γράφει στην τελευταία παράγραφο: «Στο όνομα της «εθνικοφροσύνης» οι τοποτηρητές των δικτατόρων προσέχουν την παραμικρή λεπτομέρεια. Οταν στη σειρά «Εν τούτω νίκα» γίνεται λόγος για έναν Μακεδόνα, η λέξη διαγράφεται και αντικαθίσταται με το «Ελληνας».

    Κατά κάποιον τρόπο επιβεβαιώνει εμμέσως πλην σαφως τα λόγια του παπά που βλέπουμε στο βίντεο. Πράγματι εκείνα τα χρόνια κανεις δεν μπορούσε στην Ελλάδα να πει οτι είναι Μακεδόνας.

    Επιπλέον επιβεβαιώνει ότι την δική σου μακεδονικότητα δεν στην αφαιρεσαμε εμεις. Σου την αφαίρεσε το ελληνικό κράτος όπως την αφαίρεσε και σε εμάς με την συμπεριφορά του επι σειρά ετών.


    Πάντως να ξέρεις ότι οποιος είναι Ντόπιος στη Β. Ελλάδα ξέρει πολύ καλά ότι δεν μονοπωλούμε την μακεδονικότητα.
    Χίλιοι καλοί χωράνε στη Μακεδονία, αρκεί να υπάρχει θέληση. Οι ντόπιοι εθνικά Μακεδόνες δεν έχουμε πρόβλημα στη χρήση του όρου Μακεδόνας από τους Βορειο-Ελλαδίτες.

    Επαναλαμβάνω ότι το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού είναι ύψιστο. Και πρέπει να είναι σεβαστό και από τις δύο πλευρές. Στην πράξη, ο σεβασμός του αυτοπροσδιορισμού, σημαίνει σεβασμό και αναγνώριση της εθνικά Μακεδονικής ταυτότητας και της Μακεδονικής γλώσσας από την Ελλάδα και σεβασμό και αναγνώριση των Ελλήνων-Μακεδόνων από τη Δημοκρατία της Μακεδονίας (π.χ. εθνικά Έλληνες με Μακεδονική, περιφερειακά, πολιτιστική ταυτότητα)

    Η αναγνώριση του δικαιώματος των δύο μακεδονικών ταυτοτήτων για να συνυπάρξουν θα πρέπει να συμπεριληφθεί σε μια τελική συμφωνία για το ζήτημα της ονομασίας. Έτσι, δεν θα υπάρχει σύγχυση στη χρήση του όρου “Μακεδόνας” εφόσον αυτός θα οριστεί ξεκάθαρα για τις δύο ομάδες: εθνικά Μακεδόνες από τη μια πλευρά και Έλληνες-Μακεδόνες από την άλλη.

    Επιπλέον οι δυο όροι έχουν το πλεονέκτημα ότι πηγάζουν από τον, θεμελιώδους σημασίας, αυτοπροσδιορισμό των δύο ομάδων. Να αποκλειστούν ανεπιθύμητες και καταχρηστικές ονομασίες (π.χ. Σλαβόφωνοι, Τουρκόφωνοι κλπ) που δεν πηγάζουν από αυτοπροσδιορισμό των δύο ομάδων.

    Διάβασε αναλυτικότερα κάνοντας κλικ εδώ:
    http://abecedar.blogspot.com/2009/04/blog-post_27.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή