Ο Σκηνοθέτης Νίκος Θεοδοσίου αναφέρει στην ιστοσελίδα του πως και γιατί έφτιαξε την ταινία «Γράμμος». Ξεχώρισα ένα τμήμα της μαρτυρίας του.
«… Σε ένα χάρτη (αγορασμένο σε περίπτερο της Καστοριάς) βρήκα καταγεγραμμένα όλα τα χωριά από Νεστόριο και πέρα με τις ενδείξεις: ερείπια Περιστεράς, ερείπια Μαυρόκαμπου, ερείπια Λιτσιστέρι, ερείπια Γλυκονερίου, ερείπια Λιβαδότοπου, ερείπια Γιαννοχωρίου, ερείπια Μονόπυλου, ερείπια Τρίλοφου, ερείπια Φούσιας, ερείπια Αγ. Ζαχαρίου, ερείπια Παλαιοχωρίου… Όλα τα χωριά με τα ελληνικά τους ονόματα, όχι τα σλάβικα.
Κοιτώντας το χάρτη διαπιστώνεις ότι πριν τον πόλεμο ο Γράμμος ήταν πυκνοκατοικημένος. Που πήγαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι; Πόσοι επέζησαν, σε ποια ξενιτιά σέρνουν τα γέρικα βήματά τους; Που είναι θαμμένοι οι νεκροί; Κοιτάζοντας την ομορφιά του τοπίου νοιώθεις το ανθρώπινο δράμα να γίνεται πιο αβάσταχτο. Στο Γράμμο δεν μπορείς να είσαι τουρίστας. Ούτε απολιτικός οικολόγος. Εκτός αν το προσπαθήσεις πολύ…»
Να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του για να μάθετε περισσότερα γι’ αυτόν και το έργο του. Το ABECEDAR συμβάλλοντας στην ενημέρωση των επισκεπτών του θεωρεί πως η ταινία είναι φόρος τιμής στην περιοχή του Γράμμου , στο δράμα του Εμφύλιου και κυρίως στο ακριβό τίμημα που πλήρωσαν και πληρώνουν οι Μακεδόνες.
Ευχαριστούμε τον Νίκο Θεοδοσίου για την προσφορά του.
= = = =
Το βουνό με τις “μαγικές εικόνες”
Μαγική εικόνα 1
Στα αριστερά του αυτοκινητόδρομου που οδηγεί από την Καστοριά στις Πρέσπες συναντάς το ερειπωμένο χωριό Γάβρος με τα εντυπωσιακά πλινθόκτιστα σπίτια. Συγκλονιστικές εικόνες που παραπέμπουν σε πόλεμο καθώς ο τόπος μοιάζει βομβαρδισμένος.
Χρησιμοποιήθηκε για ντεκόρ σε ταινίες του Παντελή Βούλγαρη. Μόνο που η ερήμωσή του δεν έχει αφορμή κανέναν από τους γνωστούς πολέμους. Το παλιό του όνομα ήταν Γκάμπρες. Εξελληνίστηκε σε Γαβρέσι και στη συνέχεια σε Γάβρος. Από την άλλη μεριά του δρόμου φτιάχτηκε ο Νέος Οικισμός με χωρίς ίχνος τοπικού χρώματος όπου μεταφέρθηκαν όλοι οι «ντόπιοι» κάτοικοι του Γάβρου και αναμίχθηκαν με τους μικρασιάτες πρόσφυγες διπλανών χωριών. Το παλιό χωριό καταρρέει χρόνο με το χρόνο. Οι πλίνθοι ξαναγίνονται χώμα.
Στον αυτοκινητόδρομο υπάρχει ακόμα το φυλάκιο του στρατού, ουσιαστικά ένα συνοριακό φυλάκιο έστω κι αν βρίσκονταν χιλιόμετρα μακριά από τα σύνορα με την Αλβανία. Μέχρι πριν μερικά χρόνια χρειάζονταν να δείξεις ειδική άδεια για να μπορέσεις να περάσεις στο Γάβρο και άλλα «προστατευόμενα» χωριά. Σήμερα το φυλάκιο έχει μετατραπεί σε Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών! Πιο ευφάνταστη αλλαγή χρήσης δεν μπορούσε να γίνει.
Εδώ είναι Μακεδονία.
Μαγική εικόνα 2
Μια ματιά στον χάρτη (αγορασμένο σε περίπτερο της Καστοριάς) σε προδιαθέτει για τα «μυστικά» του ενδότερου Γράμμου – από Νεστόριο και μέσα: ερείπια Περιστεράς, ερείπια Μαυρόκαμπου, ερείπια Λιτσιστέρι, ερείπια Γλυκονερίου, ερείπια Λιβαδότοπου, ερείπια Γιαννοχωρίου, ερείπια Μονόπυλου, ερείπια Τρίλοφου, ερείπια Φούσιας, ερείπια Αγ. Ζαχαρίου, ερείπια Παλαιοχωρίου… Τι έμεινε;
Μαγική εικόνα 3
Στο δρόμο που ανηφορίζει από το Νεστόριο παράλληλα με τον Αλιάκμονα συναντάς μια διασταύρωση. Μια πινακίδα υποδεικνύει ποια χωριά θα συναντήσεις αν ακολουθήσεις αυτό τον χωματόδρομο. Το τελευταίο έχει αφαιρεθεί βίαια γδέρνοντας τη λαμαρίνα με αιχμηρό αντικείμενο. Από «λάθος» είχε γραφτεί «Σλήμνιτσα». Η διόρθωση ήταν αναγκαία γιατί σλάβικα ονόματα δεν πρέπει να υπάρχουν στην περιοχή. Κανονικά θα έπρεπε να γράφει Τρίλοφο!
Μαγική εικόνα 4
Λιβαδοτόπι. Το παλιό του όνομα Όμοτσκο. Τέσσερα πέντε νεόκτιστα σπίτια σου δίνουν την εντύπωση ενός ζωντανού οικισμού. Είναι μόνο τα σημάδια της προσπάθειας κάποιων παλιών κατοίκων (πολιτικών προσφύγων στις Ανατολικές χώρες) να σπάσουν τη σιγή του θανάτου που επιβλήθηκε στον τόπο. Τίποτα άλλο. Δεν υπάρχουν μόνιμοι κάτοικοι. Το χωριό, όπως και υπόλοιπα της περιοχής, ισοπεδώθηκε από τον ελληνικό στρατό το 1949, μόλις τέλειωσε αυτό που έμεινε στην ιστορία ως «εμφύλιος πόλεμος». “Για να μην ξαναγίνει αντάρτικο”, μας εξηγεί ο Πέτρος Κοάνης, πολιτικός πρόσφυγας στη Ρουμανία. Το μοναδικό χτίσμα από το παλιό χωριό που σώθηκε από την καταστροφή είναι το μικρό καμπαναριό της εκκλησίας.
Μαγική εικόνα 5
Γιαννοχώρι. Παλιά ονομασία Γιανόβενι.
Τίποτα.
Μαγική εικόνα 6
Μονόπυλο. Παλιό όνομα Πελκάτι.
Το αυτοκίνητο δε μπορεί να φτάσει και πας με τα πόδια. Μια νεόκτιστη εκκλησία κι εδώ είναι το μοναδικό «σημάδι» ότι κάποτε υπήρχε ένα μεγάλο χωριό με δίπατα πέτρινα σπίτια.
Έχουν ισοπεδωθεί όλα. Κάπου ξεχωρίζει η γωνιά ενός σπιτιού.
Σε κάποιο σωρό από πέτρες μπορείς να βρεις τη μισοσαπισμένη κάσα μιας πόρτας.
Βρίσκεις και σφαίρες. Ημερομηνία κατασκευής 1945.
Μαγική εικόνα 7
Ο Γράμμος, γράφουν, «συμπεριλαμβάνεται στις σημαντικότερες φυσικές περιοχές στην Ελλάδα λόγω της μεγάλης οικολογικής και αισθητικής του αξίας.» Ανήκει στο δίκτυο Natura 200 της Ε.Ε. Και φυσικά δεν γίνεται τίποτα για την προστασία του.
Για να μην υπάρχουν επισκέπτες κυκλοφορούν συνεχώς φήμες ότι υπάρχουν ακόμα ενεργά ναρκοπέδια.
Μήπως θα έπρεπε να ισοπεδωθεί για να μη θυμίζει τίποτα;
(η περιήγηση έγινε στις 13 και 14 Φεβρουαρίου 2009 στα πλαίσια της προετοιμασίας μια ταινίας μεγάλου μήκους για το χωριό Νίκος Μπελογιάννης στην Ουγγαρία. Η πρόταση χρηματοδότησης της ταινίας απορρίφθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου τον Ιούλιο του 2009. Περισσότερα εδώ)
Μια μικρή ταινία, διάρκειας 21 λεπτών) που έγινε “εν θερμώ” λίγες μέρες μετα το οδοιπορικό στο Γράμμο μπορείτε να δείτε στο youtube σε δυο μέρη
Πρώτο μέρος
Δεύτερο μέρος
Και ολόκληρη η ταινία στο dailymotion (κλικ εδώ)
= = = =
Αναδημοσίευση από https://theodosiou.wordpress.com/2009/03/27/%CF%8C-%CE%AC-%CE%AC/
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν παρακολούθησα την ταινία του Βούλγαρη «Ψυχή Βαθιά» έφυγα με μια πικρή γεύση από την αμηχανία του Βούλγαρη να μην μπορεί να πει λίγα πράγματα για αυτούς που τόσο συμμετείχαν στον Εμφύλιο ώστε ακόμα και σήμερα πληρώνουν το τίμημα Βαριά(πολιτικοί πρόσφυγες , παιδιά- φυγάδες ) .
Την μόνη στιγμή που είπε κάτι ήταν στο Πουστσένο που ξαφνικά άρχισαν να χορεύουν σε μια γιορτή οι αντάρτες του ΔΣΕ. Πρίν και μετά όλα είναι Ελληνικά μόνο ξαφνικά χορεύουν έναν Μακεδόνικο χορό! Αυτό μπόρεσε να πεί ο Βούλγαρης αυτό είπε.
Εδώ όμως έχουμε την ΑΛΗΘΕΙΑ να ξεχειλίζει. Ο Θεοδοσίου δεν κρύφτηκε πίσω από Εθνικά πρέπει, ούτε από σκοπιμότητες. Το είδε, το κατέγραψε, το ανέδειξε . το ΕΣΩΣΕ.
Συγκλονιστικές στιγμές , η σβησμένη Σλήμνιτσα! , τα ερειπωμένα χωριά και εκεί στο τέλος της ταινίας στο τέλος του 2ου δεκάλεπτου στο 8:40 γίνετε η ερώτηση «Μήπως κάψαν τα χωριά σας γιατί ΔΕΝ ΣΑΣ ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ;» Ο Μακεδόνας χωρικός του απαντά «Αυτό μπορείς να το πείς ακόμα μία φορά!!!»
Μπράβο στον Θεοδοσίου για την ταινία του.
ΤΟΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ
Οι επισκέπτες μας μπορούν να θεωρήσουν αυτή την ταινία και σαν συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης μας Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ Η ΙΣΤΟΡΙΑ - НАШАТА ИСТОРИЈА.
Έτσι κομμάτι κομμάτι θα αναδύεται η ιστορία ενός Λαού όσο και αν κάποιοι προσπάθησαν και προσπαθούν να πέση σε χειμέρια νάρκη αυτός ο Λαός και όσο και αν προσπαθούν την Ιστορία του να την παραδώσουν στη λήθη…
ΥΠΑΡΧΟΥΜΕ - ΑΝΤΕΧΟΥΜΕ - ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ
Што има сепак - е стабилна – продолжи
МОРЕ СОКОЛ, СОЛУН
Την ταινία την είχα πάρει είδηση πολύ καιρό τώρα αλλά μου κάνει εντύπωση βρε Γεράκι που ενθουσιάζεσαι με το Θεοδωσίου όταν αντί να ρωτήσει «Μήπως κάψαν τα χωριά σας γιατί ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ;» ρώτησε γιατί δε σας ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ Έλληνες - η εννοιολογική διαφορά είναι τεράστια και απορώ πως δε σε ενόχλησε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό σου μήνας (χρωστάω σχολιασμό σε διάφορα αλλά δυστυχώς από χρόνο έχω ελάχιστο)
Καλώς τον φίλο από Χάμω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤίποτα δε σου ξεφεύγει! Παρ’ όλες όμως τις ενστάσεις η ταινία και πιο αληθινή είναι από αυτή του Βούλγαρη και μεταφέρει την μυρωδιά και την μαγεία της περιοχής. Η περιοχή και ο κόσμος εκεί πλήρωσε και πληρώνει βαρύ τίμημα. Το λόγο τον ξέρουμε ΟΛΟΙ.
Και αυτοί που ερήμωσαν τον τόπο ήξεραν τι έκαναν και τι κάνουν μέχρι σήμερα.
Αυτή είναι η ιστορία μας φίλε από Χάμω. Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ Η ΙΣΤΟΡΙΑ - НАШАТА ИСТОРИЈА.
Και αντί να φωνάζουν για το άδικο τα θύματα ακόμα και σήμερα κράζουν οι θύτες.
Να είσαι καλά και πάντα ευπρόσδεκτος.
МОРЕ СОКОЛ, СОЛУН
Γεράκι απλώς μου κάνει εντύπωση πως αποδέχεσαι να σε θεωρεί ο Θεοδώρου ένα αλλιώτικου τύπου Έλληνα και όχι σκέτα-νέτα ένα αλλοεθνή πολίτη της Ελλάδας. Ο Βούλγαρης προσπάθησε να περάσει (ξανά μετά την τελευταία φάση του 1989-90) την εθνική συμφιλίωση με την ταινία σου στην οποία οι κακοί ήταν οι ξένοι που μας έβαλαν να τσακωθούμε. Πως στο διάολο θα χωρούσε σε αυτή την θεώρηση *εθνικής* (όχι κρατικής λες και υπάρχει τέτοιο πράγμα) συμφιλίωσης ο μέσος :-) Gkotse/Ηλίας Δημάκης πχ. και η απόφασεις ΚΚΕ και ΝΟF του 1949; Θα ξέθαβε κόντρα στις προθέσεις του όλη την ιστορία περί κομματιάσματος της Ελλάδας. Θα προτιμούσες να είχε αναδείξει την τοπική πολιτισμική διαφορετικότητα; Κι εγώ το ίδιο αλλά έλα που δεν είχε τα κότσια να κάτσει να βρει τον τρόπο να το κάνει χωρίς να μπει και στα παραπάνω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέλος για το ποιοί φωνάζουν που λες. Όντως φωνάζουν και πολλοί θύτες (ή απλώς κερδισμένοι όπως πολλοί συγγενείς των προσφύγων) αλλά παρέα τους φωνάζουν και θύματα (της άλλης πλευράς) που δε θέλουν να δουν τους φονιάδες των δικών τους να γυρίσουν. Και το 1982 σε διαβεβαιώ φώναζαν και εδώ χάμου για τον ίδιο λόγο για τους "Έλληνες το γένος" που επέστρεψαν. Στην περίπτωση σας που θα επιστρέψουν (τελικά θα γίνει κι αυτό) πολλοί ως βαμμένοι εθνικιστές αντί για ηττημένοι κομμουνιστές η αντίδραση είναι αναμενόμενα μεγαλύτερη. Θα το συνηθίσουνε που θα πάει.
Φίλε μου από Χάμω,
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τον Βούλγαρη πάνω κάτω συμφωνείς και αντιλαμβάνεσαι πως ο Θεοδοσίου είναι πολύ πιο αντικειμενικός από τον Βούλγαρη. Ίσως για αυτό δεν έχει την αρωγή του συστήματος.
Άσχετα με το ποιοι φωνάζουν κάθε φορά , ποιοι καρπώνονται, ποιοι επωφελούνται, ποιοι τζογάρουν, ποιοι εισπράττουν ψήφους και ποιοι εμπορεύονται την Ιστορία και τον ανθρώπινο πόνο , έπρεπε κατά την γνώμη μου να έβρισκε το θάρρος η πατρίδα να κλείσει τις παλιές πληγές. Δυστυχώς όμως έφτιαξε ένα κράτος που περισσότερο μοιάζει με αυτά που υπηρετεί και πρεσβεύει ο «Στο(κ)χος» παρά με αυτά που υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Όσο για το αν επιστρέψουν οι δικοί μας αυτό σίγουρα δεν πρόκειται να το δουν οι ελάχιστοι εν ζωή πια πολιτικοί πρόσφυγες. Ίσως να γίνει για τα παιδιά φυγάδες (παππούδες σήμερα πια). Εμείς πάντως δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να ζητάμε Ελεύθερο Επαναπατρισμό των Μακεδόνων πολιτικών προσφύγων.
pozdrav
МОРЕ СОКОЛ, СОЛУН.
Γεράκι, από τη στιγμή που επιτράπηκε η είσοδος ακόμα και στον Ποπόφσκι θεωρώ πως το κομμάτι της ελεύθερης επίσκεψης αν δεν έχει λυθεί πλήρως με δημόσια ανακοίνωση έχει τουλάχιστον λυθεί τυπικά. Και ο πιο φανατικός πλέον μπορεί να μπει, πόσο μάλλον οι πιο ήπιων τόνων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ζήτημα κολλάει στην επιστροφή της υπηκοότητας και των περιουσιών (και πριν μας πιάσει ουσιαστικά η πτώχευση το πρόβλημα δεν ήταν τόσο το μέγεθος των τελευταίων (*) - τώρα βέβαια δεν υπάρχει ούτε σάλιο). Λέει το κράτος - με το να επιτρέψω την ανάκτηση της υπηκοότητας χωρίς κανένα έλεγχο θα κλείσω τις οικογενειακές πληγές του κάθε Γερακιού αλλά σε τελική φάση δε θα τον κάνω να πάψει να θεωρεί εαυτόν μη-Έλληνα Μακεδόνα κάτοικο μιας "άδικα διαμελισμένης" Μακεδονίας. Εκεί που με είχε στη μπούκα του κανονιού τώρα θα με έχει ένα μέτρο πιο πέρα... Μικρό το όφελος. Από την άλλη θα μπορέσουν να γίνουν έλληνες πολίτες και οι σύζυγοι και οι κατιόντες τους, πολλοί από μικτούς γάμους με κόσμο "από μέσα". Δηλαδή θα βρεθούν να έρχονται στη χώρα πολλαπλάσιοι φανατισμένοι εχθροί του Ρωμέϊκου (όπως τους βλέπει η κυβέρνηση - άλλοτε δικαίως και άλλοτε αδίκως ανάλογα της περίπτωσης). Υπόψη πως σε αντίθεση με τους γονείς, τα παιδιά και εγγόνια τον Έλληνα τον έχουν ζήσει μόνο από ιστορίες σαν εχθρό και ο φανατισμός τους είναι ακόμα πιο έντονος. Τα παρουσίασαν αυτά το 1982 στο Γεννηματά (υποθέτω διάλεξαν οι ΚΥΠατζήδς τα κατάλληλα παραδείγματα για να τον φοβίσουν) και ακόμα κι αυτός που μέσα στο συρφετό των ΠΑΣΟΚων ξεχώριζε για το ήθος του είπε - άσε καλύτερα... να μη διακινδυνεύσω τον επαναπατρισμό όλων (που μια και τότε τα έζησα είχε συναντήσει πάρα πολλή αντίδραση).
Για τα ευρωπαϊκά που λες τα ίδια παράπονα κάνουν και εκατομμύρια Γερμανοί από την Ανατολική Ευρώπη για τις χώρες καταγωγής των γονιών τους, μέλη της ΕΕ πλέον. Τίποτα δεν έχει γίνει.
Να σου κάνω και μια πρόβλεψη: Χωρίς να υπάρξει επίσημη αλλαγή πολιτικής (παρεκτός κι αν υπάρξει καταδικαστική απόφαση του ΕΔΑΔ μετά από πολύχρονες δικαστικές διαδικασίες στην Ελλάδα) θα αρχίσουν να επιστρέφουν σιγά σιγά κι άλλοι καθώς οι επιτροπές που κοιτούν τις αιτήσεις θα χαλαρώσουν τα κριτήρια τους πάρα πολύ. Και αυτό θα μαθεύεται από στόμα σε στόμα. Έτσι ούτε η κυβέρνηση θα φάει το πολιτικό κόστος και το πρόβλημα θα αμβλυνθεί. Τώρα βέβαια τι χώρα θα βρουν με τα χάλια που είμαστε είναι άλλου παπά ευαγγέλιο.
Μπορεί και να γίνουν έτσι, Μακάρι Χαμουτζή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς ανοίξουν τα σύνορα και να τελειώσει το παραμύθι. Εδώ άνοιξαν τα σύνορα στη Κύπρο και εδώ ψάχνουν τι; Το 80-90% των παρτιζάνων πέθανε. Ποιους φοβούνται; Να κάνουν τι;
Εδώ πάνω δεν υπάρχει ΕΤΑ Χαμουτζή μου, ούτε σύνθημα σε τοίχο δεν υπάρχει! Και κάποιοι σας πουλάνε εκεί χάμου ότι ταχαμ θα έρθουν να πάρουν τις περιουσίες και τα κτήματα!!! Σιγά, που θα βρουν τόσες πολλές Νταλίκες να τα φορτώσουν!!!! Μπούρδες και διάλογοι για το Χαρδαβέλλα και το ΤΗΛΕΑΣΤΥ.
Δική μου πρόβλεψη. ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝΕ. Θα περιμένουν τον χρόνο να λυθεί το θέμα βιολογικά.
Καλό ξημέρωμα
Και καλό καλοκαίρι.
ΥΠΑΡΧΟΥΜΕ - ΑΝΤΕΧΟΥΜΕ - ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ
Што има сепак - е стабилна – продолжи
МОРЕ СОКОЛ, СОЛУН
Ονομάζομαι Νίκος Θεοδοσίου και είμαι ο σκηνοθέτης της ταινίας «Γράμμος, μαγικές εικόνες». Όταν πριν λίγες μέρες διάβασα τη σχετική ανάρτηση στο μπλογκ σας ήθελα απλά να γράψω ότι σας ευχαριστώ για την προβολή που κάνετε στην ταινία μου και για τα καλά σας λόγια. Πριν προλάβω όμως ακολούθησε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση την οποία δεν μπορώ να αντιπαρέλθω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν θα μπω στην ουσία αλλά θα περιοριστώ σε κάποιες διευκρινήσεις μόνο σε ότι αφορά το πρόσωπό μου γιατί μου φάνηκε παράδοξο να γίνεται διάλογος για τις πολιτικές μου απόψεις εν τη απουσία μου και μάλιστα βασισμένο στην «σημειολογία» μιας ερώτησης.
1. Επαναλαμβάνω ότι στο Γράμμο βρέθηκα για να γυρίσω μερικά συμπληρωματικά πλάνα για μια ταινία που ετοιμάζω, και δεν ξέρω πως θα τελειώσω, για τις τελευταίες μέρες του χωριού Μπελογιάννης στην Ουγγαρία. Εκεί είδα και κατέγραψα αυτά που βλέπετε στην ταινία η οποία «συγκροτήθηκε» εν θερμώ και πολύ βιαστικά, λίγες μέρες μετά την επιστροφή μου στην Αθήνα. Οπωσδήποτε αποτελεί μια πολύ περιορισμένη προσέγγιση του ζητήματος. Μία ή και περισσότερες ταινίες υπολείπεται να γίνουν. Και πρέπει να γίνουν.
2. Στην ταινία δεν υπάρχει κανένας δικός μου σχολιασμός. Υπάρχει μόνο ο μονόλογος του συνομιλητή μου, του μοναδικού άλλωστε ανθρώπου που συνάντησα εκείνη τη κρύα χειμωνιάτικη μέρα στα κατεστραμμένα χωριά. Υποβόσκει η έκπληξή μου για την αποκάλυψη μιας σκληρής πραγματικότητας, που μέχρι τότε γνώριζα «φιλολογικά» - μέσα από αφηγήσεις και βιβλία.
3. Η μηδενικού προϋπολογισμού ταινία μου από σύμπτωση συνέπεσε με την ακριβή παραγωγή του Παντελή Βούλγαρη, η οποία μάλιστα τότε δεν είχε ολοκληρωθεί, και δεν αποτελεί αντίλογο ή κάτι άλλο προς αυτήν.
4. Η ταινία μου συνέπεσε επίσης και με μια άλλη ταινία που γυρίστηκε στο ίδιο μέρος, τον «Πλανευτή του Γράμμου», μια ταινία απολιτική. Και σε όλα τα φεστιβάλ που εμφανιστήκαμε μαζί, εκείνη έπαιρνε τα βραβεία.
5. Θεωρώ τον εαυτό μου πολίτη του κόσμου άρα δεν ανήκω σε καμία εθνική ομάδα. Αναγνωρίζω στον κάθε έναν το δικαίωμα να δηλώνει όποια εθνική ταυτότητα επιθυμεί και τον υπερασπίζομαι απέναντι στον οποιοδήποτε θέλει να του επιβάλει, κυρίως με την κρατική βία, κάτι άλλο.
6. Η ερώτησή μου, η μοναδική που ακούγεται στην ταινία (ενώ υπήρξαν πολλές), ασφαλώς είναι επηρεασμένη από τη θέση του συνομιλητή μου που δηλώνει εθνικά Μακεδόνας και Έλληνας πολίτης.
7. Πολιτικά- ιδεολογικά ανήκω στο χώρο του τροτσκισμού αν και απέχω από την οργανωμένη δράση πολλά χρόνια τώρα.
8. Μου φαίνεται περίεργο κάποιοι να μιλούν για τις πολιτικές μου απόψεις, διατηρώντας την ανωνυμία.
Μετά από αυτές τις διευκρινήσεις σε ότι αφορά την ταινία μου, για μένα έληξε και δεν θα επανέλθω. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.
Κύριε Νίκο Θεοδοσίου
ΑπάντησηΔιαγραφήΤιμή μας σαν ιστολόγιο το σχόλιο σας. Λιτό, αφοπλιστικό και αληθινό.
Δεν είχα την τιμή να σας γνωρίσω προσωπικά –ελπίζω στο μέλλον- αλλά μέσα από την ταινία σας προσπάθησα να φτιάξω –να φανταστώ- το προφίλ του δημιουργού του «Γράμμου». Με το σχόλιο σας επιβεβαιώνετε στο ακέραιο όσα υπέθεσα.
Θα ήθελα να σας ζητήσω συγνώμη για την αυθαίρετη σύγκριση της δημιουργίας σας με αυτήν του Βούλγαρη αλλά αυτό μου βγήκε σαν κυρίαρχο συναίσθημα όταν πρωτοείδα και τη μια και την άλλη ταινία. Άλλωστε και οι δυο πραγματεύονται το ίδιο πάνω κάτω θέμα.
Βέβαια τα δικά μου συναισθήματα έχουν να κάνουν τα τελευταία 15 χρόνια με το Μακεδονικό ζήτημα και την Εθνική Μακεδονική Ταυτότητα. Κάτω από αυτό το πρίσμα είδα τις ταινίες και ταυτόχρονα έχοντας και μια οικογενειακή φόρτιση από δύο θείους πολιτικούς πρόσφυγες στη Δημοκρατία της Μακεδονίας. Έτσι μου βγήκε το πρώτο σχόλιο.
Σας ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ και για την ταινία και για τα διευκρινιστικά σας σχόλια. Ευχόμαστε και ελπίζουμε να προχωρήσετε σε όλες εκείνες τις ενέργειες έτσι ώστε να γίνει πραγματικότητα η ταινία που ονειρεύεστε για το χωριό Μπελογιάννης. Χαρά μας αν με την ανάρτηση στο ιστολόγιο μας και από τα σχόλια μας μπορέσουμε να βοηθήσουμε και εμείς στην πραγμάτωση του πόθου σας. Μόνο θαρραλέες και βαθιά δημοκρατικές προσωπικότητες μπορούν μέσα από το έργο τους να συμβάλλουν στην διάσωση και ανάδειξη της ιστορίας του Μακεδόνικου Λαού. Και εκεί στο χωριό Μπελογιάννης ένα σημαντικό κομμάτι των κατοίκων του είναι Εθνικά Μακεδόνες. Η Ελλάδα που θυμάται αραιά και που το χωριό να δούμε πως θα «λύσει» το θέμα των Μακεδόνων του Μπελογιάννης.
Κύριε Θεοδοσίου
Να είστε καλά. Πάντα δημιουργικός και να γνωρίζετε πως ο Μακεδόνικος Λαός ξέρει να τιμά αυτούς που τον σέβονται.
МОРЕ СОКОЛ, СОЛУН
Που σημαίνει
МОРЕ= Θαλασσινό
СОКОЛ= Γεράκι στα Μακεδόνικα
από ένα όμορφο τραγούδι
СОЛУН= Θεσσαλονίκη.
Αν κάτι θελήσετε γύρω από τα Μακεδονικά στη διάθεση σας.
Επικοινωνία μέσω http://abecedar.blogspot.com/
όπου και υπογράφω κάποια άρθρα.
κ. Θεοδοσίου επειδή μόνο εγώ σχολίασα μια ερώτηση σας και δεν ασχολήθηκα καθόλου με τις πολιτικές σας απόψεις (τις οποίες αγνοώ και δε με ενδιαφέρουν) προσπαθώ να καταλάβω που κολλήσατε. Σχολίασα το πως δεν ρωτήσατε «Μήπως κάψαν τα χωριά σας γιατί ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ;» και είπατε αντιθέτως "γιατί δε σας ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ Έλληνες". Προφανώς είτε μιλάμε για Έλληνες άλλης πολιτιστικής ομάδας είτε για αλλοεθνείς πάντα για Έλληνες πολίτες μιλάμε, αυτό εννοείται. Όπως έγραψα η εννοιολογική διαφορά ανάμεσα στο "ΔΕ ΣΑΣ ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ" και το "ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ" είναι τεράστια και ως εκ τούτου με εξέπληξε το πως δεν ενόχλησε τους οικοδεσπότες. Τώρα μας ξεκαθαρίζετε πως βλέπετε το συνομιλητή σας ως εθνικά Μακεδόνα και όχι ως Έλληνα - ωραιότατα. Εγώ έπρεπε να μυρίσω τα νύχια μου για να το καταλάβω όταν άλλα υποδηλώνει η ερώτηση σας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα περί άεθνου πολίτη του κόσμου και τροτσκιστικού χώρου κλπ. με αφήνουν παγερά αδιάφορο και δε θα τα σχολίαζα ακόμα κι αν τα ήξερα. Συνοδοιπόροι του ΟΤ βρίσκονται όχι μόνο μέσα στην ΟΑΚΚΕ ή τον ΑΝΤΑΡΣΥΑ αλλά και στη ΦΙΣ και τη Δράση. Αντιστοίχως άτομα που μιλούν για εθνικά Έλληνες με διαφορετικές εθνοτικές (όχι εθνικές) ταυτότητες υπάρχουν και στα μεγάλα κόμματα, και στα μικρά κεντρώα και φιλελεύθερα (και την ΦΙΣ που δε ξέρει τι της γίνεται) αλλά και σε πολλά της αριστεράς. Από μια φράση δεν βγαίνει απαραίτητα ευρύτερη πολιτική τοποθέτηση - οπότε σας παρακαλώ μη με κατηγορείτε πως σας φοράω πολιτικό καπέλο.
Αν παρόλα αυτά σας ενοχλεί η ανωνυμία μου να μου πείτε να σας δώσω το όνομα μου στο ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο.
Γεράκι και που άνοιξαν τα σύνορα στην Κύπρο (για επισκέψεις και όχι για επαναπατρισμό) λύθηκε κανένα πρόβλημα; :-) Είπαμε τώρα επίσκεψη έρχεται και ο Ποπόφσκι, λύθηκαν τα παράπονα σας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣου ξαναλέω πως τις πληροφορίες μου τις παίρνω από τη δική σας την πλευρά - σιγά μην ασχολούμαι με τα ούφο του Χαρδαβέλλα (που έχει το Χρυσανθακόπουλο και τον Πλεύρη σα μόνιμο μαϊντανο - ΕΛΕΟΣ) και τους τηλεπλασιέ του ΤΗΛΕΑστυ. Οι δικοί σας μιλάνε για τις τεράστιες περιουσίες που δικαιούνται (λες και ήταν μειονότητα τσιφλικάδων) - ακόμα και για το ότι οι πρώην Εξαρχικές εκκλησίες ανήκουν στη δική τους εκκλησία... :-) Τα καλύτερα πολεμοφόδια για εκφοβισμό του Λοβέρδου το 2003 τα βρήκε η ΕΥΠ στις δικές σας πηγές.
Τέλος περί ΕΤΑ και συνθημάτων στους τοίχους - τι θες και τα γράφεις; Συνομιλητής του Μπατασούνα είναι το ΟΤ (τι συζητήσανε ;-) και φυσικά και συνθήματα υπάρχουν στα χωριά που οι ομοεθνείς σου (και όχι απλώς οι έχοντες κοινές πολιτιστικές καταβολές) είναι πολλοί. Έχουν δημοσιευτεί και από τους εδώ εχθρούς σας (για προφανείς λόγους) και από τους έξω ομοεθνείς σου (για να διατηρούν τις ονειρώξεις περί 2013 ζεστές). Δεν είναι πολλά γιατί δεν είστε οι εθνικά - και όχι απλώς εθνοτικά - διαφοροποιημένοι και τόσοι πολλοί. Αλλά υπάρχουν και θα υπάρχουν όσο θα υπάρχουν σύντροφοι σου στο "κίνημα" (όπως λες κι εσύ, εμένα η λέξη μου θυμίζει πρασινοφρουρούς της δεκαετίας του 1980 :-) που τη βλέπουν MAZEDONIEN ÜBER ALLES.
Εν κατακλείδι εξακολουθώ να μην καταλαβαίνω την προσπάθεια να παρουσιαστεί μια κατάσταση εξωπραγματική: Ούτε σε θέση να στήσετε κανένα πετυχημένο Ilinden είστε για να χάνει κανένας στρατηγός τον ύπνο του αλλά ούτε και φίλοι της Ελλάδας και των Ελλήνων είστε. Και έχετε κάθε δημοκρατικό δικαίωμα να μην είστε.