Σάββατο, Μαρτίου 06, 2010

Πως ο Δραγούμης έφαγε δυο γερούς μπάτσους: «Αν έρθουν εδώ οι «μακεδονομάχοι» θα γίνει μακελειό».

Ακολουθεί ακόμη ένα δημοσίευμα της εφημερίδας “Ριζοσπάστης” με ημερομηνία 31/10/1933. Διευκρινίζουμε οτι είναι άλλο το ΚΚΕ και οι κομμουνιστές των δεκαετιών 1930-1940 και άλλο το ΚΚΕ του σήμερα. Στο ΚΚΕ και το “Ριζοσπάστη” των δεκαετιών 1930-1940 κατέφευγαν οι Μακεδόνες για να δημοσιοποιήσουν τις διώξεις από το ελληνικό εθνικιστικό κράτος.  Τότε οι πραγματικοί κομμουνιστές έλεγαν τα πράγματα με το όνομά τους για τους Μακεδόνες και το Μακεδονικό. Αντίθετα το σημερινό ΚΚΕ συμπλέει με το ΛΑΟΣ και τα υπόλοιπα καθεστωτικά κόμματα. Το σημερινό ΚΚΕ μετατράπηκε σε ψευτοκομμουνιστικό σταλινικό απολίθωμα και ειδικά στο θέμα των Μακεδόνων έχει τις ίδιες θέσεις με το ΛαΟΣ.

------------

clip_image002Τρίτη 31/10/1933

10ο

ΒΟΔΕΝΑ, Οχτώβρης 1933

Το χαφιέ τον είδαμε. Γνωστός από τη Σαλονίκη. Ανιψιός του Καλοχριστιανάκη, υπασπιστής του Βαμβακά του δημάρχου της λοβιτούρας. Αντάξιος στους κανιβαλισμούς με το «σεβαστό» του θείο. Το χαφιέ τον είδα από την πρώτη στιγμή που κατέβηκα στον σταθμό και κείνος με την άκρη των ματιών του «έκανε την πάπια». Ίσως για να μας πιάσει σκαστούς, ίσως για να μη φανεί ότι τον πέταξαν στα Βοδενά και βγάλανε τα πολιτικά.

Όσο κι αν τον είδαμε όμως, δεν μπορούσαμε και να κρυφτούμε. Πήγαμε να δούμε πως ζουν οι Μακεδόνες. Ο «Ριζοσπάστης» περιμένει, τι διάβολο; Έχουμε δουλειά. Τρυπώνουμε παντού, παντού… Στα καφενεία, στην αγορά, στα σπίτια, στις προλεταριακές συνοικίες, ανάμεσα στους νέους εργάτες. Και παντού, μιλάνε, συζητάνε στη γλώσσα τους τη «Μακεντόνσκυ» για το ψωμί, για τη δουλειά, για τη φτώχεια τους.

Η γλώσσα η Μακεδονική μιλιέται κατά 80% μέσα στα Βοδενά. Όμως στο νομό αυτό, στο νομό Πέλλης, προσπάθησαν να μετριάσουν το «κακό» και εγκατέστησαν αρκετές χιλιάδες πρόσφυγες που κατά καιρούς προσπαθούν να τους ξεσηκώσουν κατά των ντόπιων, όπως και τους ντόπιους κατά των προσφύγων, ανάλογα με την πολιτική φάρα που κυριαρχεί και τα συμφέροντά που συγκρούονται ανάμεσά τους.

Έτσι στις εκλογές του 1928 έγινε η ιστορική σύγκρουση στον κεντρικό δρόμο του σταθμού μεταξύ προσφύγων και Μακεδόνων, ύστερα από κατάλληλη υποδαύλιση και προπαρασκευή από τα δύο μεγάλα καπιταλιστικά κόμματα.

Οι Λαϊκοί ξεσήκωσαν τους ντόπιους με το σύνθημα: «Να φύγουν οι ματζίριδες… να φύγει ο Βενιζέλος». Οι Φιλελεύθεροι με τον τέως νομάρχη Σταματίου και τους τοκογλύφους πρόσφυγες έριξαν το σύνθημα «Θα κάνουμε ελληνική τη Μακεδονία κι όχι βουλγαρική όπως είναι».

Κι έτσι οι δύο μεγάλες διαδηλώσεις προσφύγων και ντόπιων συγκρούσθηκαν με ξύλα και ρόπαλα στην οδό σταθμού τότε, εν ονόματι των εργοστασιαρχών, των παραγόντων των δύο κομμάτων, των προσφύγων τσορμπατζήδων και των κομματαρχών. Πάει όμως πια. Και οι πρόσφυγες και οι ντόπιοι άρχισαν να καταλαβαίνουν τα σχέδια των καπιταλιστών.

ΛΑΜΠΡΑ ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

Ο Δραγούμης έφαγε δυο μπάτσους γερούς στην τελευταία του περιοδεία στη Δυτική Μακεδονία. Και οι μπάτσοι αυτοί κάνουν από τη μια μεριά τους καπιταλιστές να σκεφτούν ότι τρίζει το έδαφος κάτω από τα πόδια τους, και μας τους κομμουνιστές να σκεφτούμε το όγκο δουλειάς που πρέπει να αναπτύξουμε ανάμεσα στο μακεδονικό πληθυσμό.

Το Χασάν Κιοΐ[1] είναι ένα χωριό μεταξύ Ποντοτοκόμης και Πτολεμαΐδας και κατοικείται από ντόπιους και πρόσφυγες. Εκεί θέλησε ο Δραγούμης να εγκαταστήσει 20 οικογένειες «μακεδονομάχων». Οι κάτοικοι ενωμένοι απαντήσανε: «Αν έρθουν εδώ οι «μακεδονομάχοι» θα γίνει μακελειό».

Η Βάγγενη[2] είναι ένα χωριό γύρω από τα Βοδενά, στο κάμπο. Κι εκεί θέλησε ο Δραγούμης να εγκαταστήσει «καλούς πατριώτες» και περνώντας πήγε να τους μιλήσει, μια και το χωριό βρίσκεται στο δημόσιο δρόμο. Βρήκε όμως ολόγυρά στην είσοδο του χωριού παρατεταγμένα τα βοϊδάμαξα. Πάνω στις κέντρες μαύρες σημαίες, τα πρόσωπα των αγροτών αγριεμένα και φωνές που τρυπούσαν τα αυτιά:

-Ούτε πιθαμή χωράφι θα δώσουμε σε κανέναν.

-Μας γδύσατε με την Τράπεζα και τα χρέη.

Σηκώθηκε κι έφυγε ο τσαρλατάνος, σκεφτικός.

ΕΤΣΙ ΣΑΝ ΤΑ ΣΑΛΙΓΚΑΡΙΑ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΖΑΡΩΝΟΥΝ

Που δεν πήγα και δεν βρήκα αστούς πολιτικάντηδες!! Ξεφυτρώσανε σαν τα σαλιγκάρια στη Μακεδονία. Φαίνεται πως μυρίστηκαν τον κίνδυνο που τους περιμένει τον φετινό χειμώνα. Στη Φλώρινα ο «εργατικός κι αγροτικός» Μιχαήλ, στην Πτολεμαΐδα ο Κακουλίδης, στα Βοδενά ο Δραγούμης. Μα μπροστά στην αγανάκτηση των Μακεδόνων κλείνονται όλοι τους στα κεντρικά καφενεία των πόλεων, μαζεύουν ολόγυρά τους τα επιτελεία από κατεργαρέους, παραγοντίσκους και αναπτύσσουν τα «σχέδιά» τους.

Ν. Κοντός

-------------

Εφημερίδα «Ριζοσπάστης» Τρίτη 31/10/1933.

[1] Χασάν Κιοΐ μετονομάστηκε σε Ασβεστόπετρα.

[2] Βάγγενη μετονομάστηκε σε Σεβαστιανά.

 

8 σχόλια:

  1. Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι η καταγωγή και ταυτότητα των "μακεδονομάχων". Από τα γραφόμενα του Ν. Κοντού δεν είναι ούτε πρόσφυγες από την Μικρά Ασία ούτε, προφανώς, Μακεδόνες. Αν γνωρίζει κάποιος ας "ρίξει φως".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. μαλλον τιποτα κρητικοι χωροφυλακοι η παλαιοελλαδιτες αγροφυλακοι.αυτες ηταν οι δουλειες που καναν πολυ καλα ομολογουμενος οι πρωην μακεδονομαχοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι "μακεδονομαχοι" δεν μπορει να ηταν προσφυγες γιατι οι προσφυγες απο Μικρα Ασια, Ποντο κ.τ.λ εγκατασταθηκαν 15 χρονια μετα τον "μακεδονικο αγωνα". Οι ελαχιστοι Μακεδονες "μακεδονομαχοι" δεν ειχαν αναγκη απο μεταγκατασταση γιατι ηδη εμεναν σε μακεδονικα χωρια και αυτο βολεβε. Αυτοι που αναφερονται στο αρθρο μαλλον ειναι απο την παλια Ελλαδα ή Κρητη. Διαβασε και εδω: http://lithoksou.net/kritiki.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έχω την εντύπωση ότι αναφέρεται σε ελλαδίτες 'μακεδονομάχους'.
    Σε κάποιους από αυτούς παραχωρήθηκαν πρώην μουσουλμανικές περιουσίες που περίσσεψαν μετά την εγκατάσταση των προσφύγων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. δεν χρειαζεται γραμματα η να ξερεις καποιες ιστσελλιδες.γραμματεις χωροφυλακες και αγροφυλακες με τις οικογενειες τους εγκατασταθηκαν εκεινη την δεκαετια και μεγαλουργησαν επι μεταξα.σε καθε χωριο ολοι ξερουν ποιοι λεγονται δραγατηδες και γιατι.το αστειο ειναι οτι γιναν και οι ιδιοι μακεδονες και ξεχασαν την καταγωγη τους μετα 2 γενιες.(οχι εντελως, αλλα τα μακεδονικα καλυτερα και απο τους μακεδονες,)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @όλους
    Ευχαριστώ για τις διευκρινήσεις. Τα πιο λογικό και πιθανό είναι ότι πρόκειται για Πελοποννήσιους και Κρητικούς. Πάντως η εμμονή για εγκατάσταση ελλαδιτών δείχνει πως το ελληνικό κράτος εκείνη την εποχή δεν τους ‘εμπιστευόταν’ και πολύ τους πρόσφυγες από την Μικρά Ασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το σχόλιο ενος ανώνυμου που διαφωνεί με το πρόλογο δεν θα δημοσιευθεί διότι είναι ημιτελές. Αν θέλει ας το ολοκληρώσει και να το ξαναστείλει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. αλλη μια περιπτωση ειναι να ειναι οικογενειες μακεδονων που ηταν μισθοφοροι στα ελληνικα σωματα και σκοτωθηκαν.το ελληνικο κρατος τους επαναπατρισε μαλλον οχι ομως στον τοπο καταγωγης τους εφοδιασμενους με ελληνικη μορφωση και συνειδηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή