Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 16, 2009

ΟΤΦΟΡΙ ΛΕΝΟ / Одвори Лено / Ανοιξε Λένο

Το χορό ΟΤΦΟΡΙ ΛΕΝΟ το ξέρουν όλοι στη Β. Ελλάδα. Λίγοι ξέρουν τα λόγια στη μακεδονική γλώσσα που συνοδεύουν το χορό. Ακούστε το δημοφιλές Μακεδονικό τραγούδι ΟΤΦΟΡΙ ΛΕΝΟ στο παρακάτω βίντεο τραγουδισμένο από τον Κώστα Νοβάκη:

Τα, δημόσια, απαγορευμένα λόγια στη μακεδονική γλώσσα είναι:

-Οτφόρι Λένο μόη βράτνιτσσκα, βράτνιτσσκα.

-Одвори Лено мој врадничка, врадничка.

-Ανοιξε Λένο μου πορτούλα, την πορτούλα

Οτφόρι Λένο μόη βράτνιτσσκα, βράτνιτσσκα.

Одвори Лено мој врадничка, врадничка.

Ανοιξε Λένο μου πορτούλα, την πορτούλα

Σο τφόητα μπέλα ντέσνα ράκητσσκα, ράκητσσκα.

Со твојта бела десна ракичка, ракичка.

Με το δικό σου λευκό δεξί χεράκι, χεράκι.

Σο τφόητα μπέλα ντέσνα ράκιτσσκα, ράκιτσσκα.

Со твојта бела десна ракичка, ракичка.

Με το δικό σου λευκό δεξί χεράκι, χεράκι.

-Νε μόζζαμ Κότσσο, αχ μπρε, ντα στάναμ ντα ότφοραμ.

-Не можам Кочо, ах бре, да станам да одворам.

-Δεν μπορώ Κώτσο, αχ βρε, να σηκωθώ να ανοίξω.

Νε μόζζαμ Κότσσο αχ μπρε, ντα στάναμ ντα ότφοραμ.

-Не можам Кочо, ах бре, да станам да одворам.

Δεν μπορώ Κώτσο, αχ βρε, να σηκωθώ να ανοίξω.

Μάηκα μι λέζζε, λιούντο, ντό μένε κράη μένε.

Мајка ми леже, лудо, до мене крај мене.

Η μάνα μου ξαπλώνει, τρελλέ, κοντά μου δίπλα μου.

Σσήροκ μι φούσταν, λιούντο, ποτ νέγια, ποτ νέγια

Широк ми фустан, лудо, под неја, под неја.

Το φαρδύ μου φουστάνι, τρελλέ, (είναι) από κάτω της, (είναι) από κάτω της.

-Τάργκνιγο σκίνι Λένο φούστανοτ, φούστανοτ

Тргниго скини Лено фустанот, фустанот

Τράβατο σχίστο Λένο το φουστάνι, το φουστάνι.

Τάργκνιγο σκίνι Λένο φούστανοτ, φούστανοτ

Тргниго скини Лено фустанот, фустанот

Τράβατο σχίστο Λένο το φουστάνι, το φουστάνι.

Γιάς κε τη κούπαμ Λένο πο σσάρεν, πο άρεν.

Јас ке ти купам Лено по шарен, по арен.

Εγώ θα σου αγοράσω Λένο πιο χρωματιστο, πιο ωραίο.

Γιάς κε τη κούπαμ Λένο πο σσάρεν πο άρεν.

Јас ке ти купам Лено по шарен, по арен

Εγώ θα σου αγοράσω Λένο πιο χρωματιστο, πιο ωραίο.

Τέλος, στο παρακάτω βίντεο δείτε το χορό ΟΤΦΟΡΙ ΛΕΝΟ όπως το χορεύουν σήμερα οι Μακεδόνες μετά την δημόσια απαγόρευση της μακεδονικής γλώσσας.

16 σχόλια:

  1. Δηλαδή το Begajte Grci δεν είναι απαγορευμένο κι αυτό το χαριτωμένο τραγουδάκι είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Kostas Novakis
    From Wikipedia, the free encyclopedia
    Jump to: navigation, search
    Kostas Novakis (Greek: Κώστας Νοβάκης, Macedonian: Костас Новакис; born 1957) is a musician and amateur ethnographer from Greece. A member of the Slavic-speaking minority in Greek Macedonia, he is known for having collected and published recordings of traditional folk music in the local Macedonian Slavic dialects.[1]

    Contents [hide]
    1 Biography
    2 Discography
    3 Audio samples
    4 Footnotes
    5 See also


    [edit] Biography
    Kostas Novakis comes from Koufalia, near Giannitsa, Greece, where he works as a dentist. During the mid-1990s, he began recording traditional Slavic-Macedonian songs from elderly people in various places in western and central Macedonia. He began to perform these songs himself, together with his wife Haroula, an ethnic Greek[2] initially circulating CDs privately among friends. In 2002 and 2003, he published three CDs with a collection of such songs with a band of local instrumentalists and occasionally as well as two musicians from the Greek border towns of Gevgelija and Bogdanci in the neighbouring Republic of Macedonia,[1] with titles in both Greek and Macedonian Slavic. The publication was noted in the press as the first of its kind in Greece and as the "end of a taboo",[1] because the songs had not been publicly performed in Greece for decades and had not been previously documented. He claims to have recorded over 1000 songs in the local Slavic dialects.[2]

    Novakis is also reported to be a member of the "Centre for Macedonian Culture" in Greece and has been a guest of the "Meeting of refugees from Aegean Macedonia" in Trnovo, Republic of Macedonia.[3] [4] Novakis claims that "The observation of the tradition and the Macedonian folklore have been in his blood since childhood".[2]


    [edit] Discography
    White field down to the White sea (Avlos Editions) (Λευκός κάμπος πλάι σε θάλασσα λευκή / Бело поле до Белото море)
    Rising of the green forest (Avlos Editions) (Πράσινο δάσος / Развила гора зелена)
    Offer from Thessaloniki (Avlos Editions) (Πρόσφορα από τη Θεσσαλονίκη / Понуда од Солун)

    [edit] Audio samples
    Mitko vojvoda (Mitko The Chieftain)
    Sulejmanovo (Sulejman's)
    Razvila gora zelena (Rising of the green forest)

    [edit] Footnotes
    1.^ a b c "Tragoudia - epitelous - me logia!" Elefterotypia, 27 March 2004 [1]
    2.^ a b c Ministry of Culture - Republic of Macedonia, 11 May 2002
    3.^ Greek Member State Committee of EBLUL
    4.^ Makedonsko sonce magazine

    [edit] See also
    Music of Macedonia
    Music of the Republic of Macedonia
    Music of Greek Macedonia

    --------------------------------------------------------
    Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στον μουσικό Κώστα Νοβάκη από τα Κουφάλια Θεσσαλονίκης στην πλέον αξιόπιστη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια- WikiPedia.
    Στον περισσότερο γνωστό Μακεδόνα, μουσικό ερευνητή της Νότιας Μακεδονίας του Αιγαίου, με μουσική συλλογή και καταγραφή μεγάλου μέρους των αυτόχθονων παραδοσιακών ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ τραγουδιών.
    Η πλειοψηφία τους τραγουδιέται από τους ίδιους τους Μακεδόνες οι οποίοι και παρέδωσαν τα τραγούδια , στην μητρική τους Μακεδονική γλώσσα, έτσι όπως τα άκουγαν από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους , ήδη από τα πρώτα νανουρίσματά τους.
    Κανένα τραγούδι στην συλλογή δεν είναι εισαγόμενο από την (Βόρεια) Δημοκρατία της Μακεδονίας, παρότι θα ήταν παντελώς θεμιτό αφού η μουσική και τα τραγούδια ενώνουν και δεν χωρίζουν.
    Οπως τα εκατοντάδες τουρκικά τραγούδια μεταφρασμένα στα ελληνικά, αλλά με ίδιο ρυθμό και μουσική με αυτά της γειτονικής και "βάρβαρης" Τουρκίας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι Μακεδόνες ποτέ δέν τραγουδούσαν το Begajte Grci διότι δέν υπήρχε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι Μακεδόνες όντας αρκετά ελεύθεροι στη δύση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας άρχισαν να τραγουδούν το "φύγετε Τούρκοι".
    Αυτό το τραγούδι το συνέχισαν και αργότερα με αποτέλεσμα οι Τούρκοι-έποικοι χριστιανοί που εγκατέστησε το ελληνικό κράτος στη Μακεδονία για να αλλάξουν τα εθνοτικά δεδομένα να θεωρούν ότι αφορά τους ιδίους, με αποτέλεσμα να το αλλάξουν σε "φύγετε έλληνες"....
    Αντίθετα υπάρχουν 800 τραγούδια που τραγουδούν οι αιγαιάτες μακεδόνες από πάππου πρός πάππου
    τα οποία καμμία αναφορά δεν κάνουν στους διώκτες των Μακεδόνων-Βούλγαρους, Ελληνες, Σέρβους παρότι θα ήταν απολύτως θεμιτό και λογικό άν έκαναν
    Το τελευταίο διάστημα λόγω της προεκλογικής περιόδου επανέρχεται από του "ελληνες" Γκρίζους Λύκους η διαστρέβλωση της απόφασης της 5 Ολομέλειας του ΚΚΕ .
    Σύμφωνα με αυτή τη απόφαση οι Μακεδόνες αφού προηγηθεί ένα καθεστώς Βαλκανικής Ομοσπονδίας τύπου Σκανδιναβίας ή Κάτω Χωρών θα μπορούσαν ΕΙΡΗΝΙΚΑ και με την αποδοχή των υπαρχόντων κρατών, να ασκήσουν το δικαίωμα της εθνοτικής τους αυτοδιάθεσης και να κάνουν ένα κράτος στα όρια της γεωγραφικής Μακεδονίας. Αυτό βέβαια προϋπέθεται αποδοχή των χωρών που κατέχουν τμήμα της μακεδονίας-ελλάδα , βουλγαρία
    Επρόκειτο δηλαδή για μία πρόταση ειρηνικής εξελικτικής πολυετούς διαδικασίας και όχι για ΒΙΑΙΗ διαδικασία απόσπασης των πρασαρτημένων εδαφών της Μακεδονίας από την Ελλάδα.
    Αυτό εξάλλου πιστοποιείται και από το γεγονός ότι τα μακεδονικά τμήματα του πιρίν της βουλγαρίας που έδρασαν μαζί με τους βούλγαρους κομμουνιστές και επεκράτησαν στη χώρα(σε αντίθεση με την ελλάδα) ποτέ δεν διεδίκησαν αλλαγή των προπολεμικών συνόρων της βουλγαρίας!!!
    Ετσι τα προπολεμικά σύνορα
    της καπιταλιστικής βουλγαρίας ήταν ακριβώς τα ΙΔΙΑ με τα μεταπολεμικά της σοσιαλιστικής βουλγαρίας.
    Αρα αποτελεί μεγάλο ΨΕΜΜΑ των ελλήνων εθνικιστών ότι οι κομμουνιστές μακεδόνες της ελλάδος αγωνίζονταν για τον διαμελισμό της ελλάδος.
    Αντίθετα είναι γνωστό ότι το ελληνικό κράτος προέκυψε από τον διαμελισμό ξένων περιοχών-νότια μακεδονία, δυτική θράκη, νότια ήπειρος....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Παρότι όλα τα κόμματα , πλήν του ΛΑΟΣ έχουνε υπογράψει τον ευρωπαϊκό χάρτη για μία μη ρατσιστική κοινωνία εν τούτοις στα ψηφοδέλτια τους συμμετέχουν άτομα με ιδιαίτερα ρατσιστικές δημόσιες απόψεις. Αποκορύφωμα πρόσφατο, χωρίς βέβαια να αποτελεί εξαίρεση ο απότακτος αξιωματικός αεροπορίας ΒΡΑΚΑΣ-υποψήφιος της Ν.Δ , ο οποίος το 1994, με τον ψευτοηρωϊσμό του και την παραβίαση του εναέριου χώρου της Αλβανίας έβαλε σε κίνδυνο την ζωή πολλών ανθρώπων καθώς των δύο γειτο-νικών χωρών ...!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Ανώνυμε 1:31 AM
    Είναι λάθος ο όρος "Τούρκοι-έποικοι". Το σωστό είναι "μετανάστες" συμφωνα με τη συνθήκη της Λωζάνης μέρος VI άρθρο 3.
    Συνθήκη της Λωζάνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεδομένου ότι οι κυκλοφορία μακεδονόφωνης δισκογραφίας είναι πλέον ελεύθερη, δεν μπορούμε να μιλάμε πια για απαγορευμένη μακεδονική γλώσσα.
    Σίγουρα παντως η έκφραση στα μακεδονικά είναι ακόμα περιορισμένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΑΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑ

    Οι μειονότητες
    Γιάννης Καρτάλης | Αθήνα - Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2009 [εκτύπωση]

    Μέσα στο προεκλογικό νταβαντούρι απαρατήρητη πέρασε η Εκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας (ΕCRΙ) του Συμβουλίου της Ευρώπης που δόθηκε στη δημοσιότητα την περασμένη Τρίτη και η οποία ουσιαστικά υιοθετεί (και δεν είναι η πρώτη φορά) την ύπαρξη «μακεδονικής» και «τουρκικής» μειονότητας στην Ελλάδα, ερχόμενη σε πλήρη αντίθεση με τις ελληνικές θέσεις. Ισως το ζήτημα αυτό να μην προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον την περίοδο αυτή, δεν παύει όμως να έχει αρνητικές επιπτώσεις για τη διεθνή εικόνα της χώρας και να προκαλεί δυσχέρειες στον χειρισμό μιας αξιόπιστης εξωτερικής πολιτικής. Αποδεικνύει, δηλαδή, ότι η Αθήνα δεν έχει κατορθώσει να πείσει για τις θέσεις της στο ευαίσθητο θέμα των μειονοτήτων τους διεθνείς οργανισμούς που ασχολούνται με τα θέματα αυτά. Αρκεί να υπενθυμίσουμε εδώ ότι η αρμόδια επιτροπή του ΟΗΕ είχε καταλήξει πέρυσι σε ανάλογα συμπεράσματα προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις της ελληνικής πλευράς.

    Αυτό για το οποίο κατηγορείται κυρίως η Ελλάδα είναι ότι, ενώ έχει υπογράψει από το 2000 το 12ο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, δεν το έχει κυρώσει, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η απαγόρευση του δικαιώματος της ελευθερίας του συνεταιρίζεσθαι σε άτομα που ανήκουν στη «μακεδονική κοινότητα» και στην «τουρκική κοινότητα», ένα από τα τρία στοιχεία της μουσουλμανικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης. Αυτή ακριβώς τη φρασεολογία χρησιμοποιεί η Εκθεση υπενθυμίζοντας ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει εκδώσει τρεις καταδικαστικές αποφάσεις κατά της Ελλάδας για παραβίαση της ελευθερίας του συνέρχεσθαι και του συνεταιρίζεσθαι σε μέλη της «κοινότητας ατόμων εθνοτικής τουρκικής καταγωγής», ενώ εκκρεμεί απόφαση για την αναγνώριση του σωματείου «Στέγη Μακεδονικού Πολιτισμού». Επισημαίνεται παράλληλα ότι οι ελληνικές αρχές εξακολουθούν να διορίζουν τους μουφτήδες παρά την καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παραβίαση των θρησκευτικών ελευθεριών που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

    Oλα αυτά δείχνουν ότι υπάρχει ένα σοβαρό έλλειμμα ενημέρωσης της διεθνούς κοινής γνώμης και θα πρέπει επιτέλους η ελληνική εξωτερική πολιτική να μην ασκείται αποκλειστικά για εσωτερική κατανάλωση, με εθνικιστικούς κομπασμούς για την άγρα ψήφων. Διότι δεν έχει νόημα να προσπαθούμε να πείσουμε τους Ελληνες ότι δεν υπάρχει «τουρκική» ή «μακεδονική» μειονότητα στην Ελλάδα όταν δεν έχουμε κατορθώσει να πείσουμε τους ξένους, με αποτέλεσμα να τροφοδοτείται με επιχειρήματα (που στηρίζονται μάλιστα στο διεθνές δίκαιο) η άλλη πλευρά. Σε μια περίοδο όπου τα ζητήματα των μειονοτήτων έχουν ιδιαίτερα ευαισθητοποιήσει την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη είναι προφανές ότι η Ελλάδα θα πρέπει να προσαρμοσθεί στις επιταγές του νέου ευρωπαϊκού δικαίου αν θέλει να θεωρείται μια σύγχρονη ανοικτή κοινωνία που δεν διακατέχεται από τα φοβικά σύνδρομα του παρελθόντος. Μεταξύ όλων των πολλών άλλων η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές θα πρέπει να χαράξει μια νέα μειονοτική πολιτική εναρμονισμένη με τα ισχύοντα στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ετσι θα εξυπηρετηθούν τα καλώς εννοούμενα εθνικά συμφέροντα και θα αποφευχθούν οι διεθνείς επικρίσεις που αμαυρώνουν την εικόνα της χώρας.

    http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=6&artId=289479&dt=20/09/2009

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μετανάστης:
    ο άνθρωπος ο οποίος για ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ λόγους μετακινείται με τη θέληση και ΜΟΝΟΣ του απο την πατρογονική του εστία,εντός ή εκτός του Κράτους.
    Πρόσφυγας:
    Ο άνθρωπος ο οποίος για ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΥΣ,ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ,ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥΣ λόγους μετακινείται παρά τη θέλησή του, ΜΟΝΟΣ του, εκτός του Κράτους του.
    Εποικος:
    ο άνθρωπος ο οποίος για ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ λόγους, μετακινείται με τη θέληση του, κυρίως εκτός του Κράτους του , όχι Μόνος αλλά με την διαμεσολάβηση του Κράτους που ζούσε ή του Κράτους στο οποίο μετεγκαθίσταται με σκοπό την αλλοίωση των εθνοτικών δεδομένων .
    Συνεπώς οι Τούρκοι στην Βόρεια Κύπρο είναι ΕΠΟΙΚΟΙ,ασχέτως αν είχαν και οικονομικό όφελος,αφού μετακινήθηκαν από το Τουρκικό Κράτος με σκοπό την αλλοίωση των εθνοτικών δεδομένων.
    Το ίδιο και οι Σαρακατσάνοι στη νότια Μακεδονία ,ιδιαίτερα στη Πρέσπα οι οποίοι μετακινήθηκαν από το ελληνικό κράτος με συγκεκριμένο κρατικό και εθνοτικό σκοπό.
    Αλλά και οι Καυκάσιοι ΕΠΟΙΚΟΙ της κυρίως δεκαετίας του 90(αν και αυτό λιγότερο μαζικά γινόταν από το 20 έως και το 90) , οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στη Μακεδονία με πρωτοβουλία και ευθύνη καθώς και συνεχή υποστήριξη του ελληνικού κράτους, το οποίο τους βάφτισε παλλινοστούντες παρότι ουδεμία αποδεδειγμένη σχέση είχανε νωρίτερα με το έδαφος της Μακεδονίας.
    Οσον αφορά τους Ασιάτες πιστούς του Πατριαρχείου,με μητρική γλώσσα την ελληνική ή την τούρκικη, αυτοί έφυγαν παρά την θέλησή τους και συνεπώς είναι ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ.
    Ο λόγος που φύγαν σχετίζεται με την εισβολή του ελληνικού στρατού και τη κατάλυση της εδαφικής ακεραιότητας της παρακμιακής οθωμανικής αυτοκρατορίας.
    Η εγκατάστασή τους όμως κατά πλειοψηφία στη νότια Μακεδονία δεν έγινε ελεύθερα από τους ίδιους ,ισομερώς όπως θα έπρεπε σε όλη την ελλάδα αλλά με την διαμεσολάβηση του ελληνικού κράτους με σκοπό την αλλοίωση των εθνοτικών δεδομένων-έστω και αν αυτό απαγορεύεται από την διεθνή έννομη τάξη- και ισορροπιών, καταφανώς αρνητικών με τη λογική του εθνικιστικού κράτους.
    Αρα εκτός από ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ είναι και ΕΠΟΙΚΟΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Το μέγεθος των ομιλητών καθώς και των κατανοητών της μακεδονικής μητρικής γλώσσας , με ελληνική υπηκοότητα-διατηρημένη η αφαιρεθείσα ξεπερνά το 1.000.000
    Η πλειοψηφία τους είναι εγκατεστημένη στις πατρογονικές τους εστίες , στη Νότια Μακεδονία-από τη Καστοριά μέχρι τη Δράμα όπως προκύπτει και από την επίσημη ιστοσελίδα της Ε.Ε - στο λήμ-μα euromosaic .
    Φυσικά μεγάλο μέρος τους υπέστησαν ΈΘΝΟΚΑΘΑΡΣΗ από το ελληνικό κράτος και εκδιώχθηκαν βίαια σε ξένους και αφιλόξενους τόπους
    Οι αυτόχθονοι Μακεδόνες με μητρική γλώσσα την ελληνική δεν ξεπερνούν το 5% τής γλωσσικής γεωγραφικής μακεδονικής κοινότητας .
    Αυτοί είναι εγκατεστημένοι στους Νομούς Κοζάνης και Χαλκιδικής.
    Εκατοντάδες έγγραφα του ελληνικού κράτους πιστοποιούν την μακεδονική γλώσσα ως μητρική για έλληνες πολίτες με μακεδονική εθνική ταυτότητα.
    Χιλιάδες αγοραπωλησίες γής παραπέμπουν σε μακεδονικά αγροτοπωνύμια , τα οποία χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα από τους Μακεδόνες.
    Εκατοντάδες χιλιάδες σημερινά "παρατσούκλια" των Μακεδόνων έχουν μακεδονική προέλευση.
    Ποτέ οι Μακεδόνες δεν αμφισβήτησαν την εδαφική ακεραιότητα της Ελλάδος.
    Αντίθετα συμμετείχαν σε όλους τους πολέμους του ελληνικού κράτους-από την εισβολή στο ΞΕΝΟ έδαφος της οθωμανικής αυτοκρατορίας, στη Σμύρνη
    έως την αμυντική εισβολή και παραβίαση της εδαφικής ακεραιότητας της Αλβανίας.
    Στο λεγόμενο αλβανικό έπος στο οποίο συμμετείχε ο ΗΡΩΑΣ του ελληνικού λαού αλλά και του μακεδονικού έθνους , ο παππούς του σημερινού πρωθυπουργού της Δημοκρατίας της Μακεδονίας Νίκολα Γκρουέφσκι.
    Αυτό το γεγονός μας το θυμίζει το άγαλμα που υπάρχει πρός τιμή του στη γενέτειρά του, την Αχλάδα/Κρουσοράτι Φλώρινας .
    Η συνεργασία μερικών Μακεδόνων στην αρχική φάση της εισβολής με τους Βούλγαρους φασίστες έγινε τόσο από τον φόβο των διώξεων των ελληνικών φασιστικών οργανώσεων της περιοχής( των Παοτζηδων και των γερμανοτσολιάδων) όσο και λόγω της υπόσχεσης τους για εθνοτική ισοτιμία, πάγιο αίτημα των Μακεδόνων.
    Ουδεμία ιδεολογική συγγένεια υπήρχε-αφού κανένας σημερινός τους απόγονος δεν είναι φορέας ρατσιστικής φασιστικής ιδεολογίας ,σε αντίθεση με πολλούς απόγονους των παοτζήδων που συνεχίζουν να είναι αδίστακτοι εθνικιστές και ρατσιστές. Ούτε σκοπό είχαν γιά βλάβη των νόμιμων συμφερόντων της ελλάδος, γεγονός που αποδεικνύεται και από τους απογόνους τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Οι λίγοι αυτοί Μακεδόνες το πληρώνουν μέχρι σήμερα με την ρατσιστικά διατηρητέα ΠΑΡΑΝΟΜΗ αφαίρεση της ελληνικής υπηκοότητάς τους καθώς τη
    δήμευση της περιουσίας τους όταν την ίδια στιγμή οι ιδεολογικοί συνεργάτες των γερμανών ναζιστών με "ελληνική" ταυτότητα αμνηστεύθηκαν μετά από λίγα χρόνια, δίχως να τους αφαιρεθεί η υπηκοότητα , τους επιστράφηκε η περιουσία και στην συνέχεια απετέλεσαν τον κορμό της εθνικοφροσύνης...!!!
    Οταν , έστω και καθυστερημένα επεστράφη η ελληνική υπηκοότητα στους έλληνες κομμουνιστές-πολιτικούς πρόσφυγες , δίχως αυτό να συμβεί στους μακεδόνες αντιφασίστες-πολιτικούς πρόσφυγες.
    Συνεπώς αν υπάρχουν πεμπτοφαλαγγίτες αυτοί πρέπει να αναζητηθούν στους απόγονους των συνεργατών των Ρώσσων και Ελλήνων εισβολέων της οθωμανικής τους πατρίδος, των ξαδέλφων του Πόντιου Ερντογάν...Των καθεστωτικών εποίκων-προσφύγων της Μακεδονίας.
    Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η ελληνική κοινότητα της Ιστανμπόυλ αλλά και η ελληνόφωνη κοινότητα της Αλβανίας αποτελεί πέμπτη φάλαγγα της Ελλάδος , ακόμα και όταν τα ηγετικά τους στελέχη γίνονται τακτικά δεκτά σε ΕΠΙΣΗΜΕΣ συναντήσεις με την Ελληνική Κυβέρνηση( φαντασθείτε τι θα γινόταν αν κάτι αντίστοιχο συνέβαινε από τους εθνικά μακεδόνες της ελλάδος. Παρότι οι ίδιοι δεν θεωρούν την γειτονική χώρα ΜΗΤΕΡΑ πατρίδα , όπως θεωρεί η ελάδα σύμφωνα με το άρθρο 108,παρ.1 του ελληνικού συντάγματος )
    Οι Μακεδόνες πάγια διεκδικούν την εθνοτική ισοτιμία μέσα στα πλαίσια του ελληνικού κράτους.
    Ελάχιστη διεκδίκηση, η ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ εισαγωγή της μακεδονικής γλώσσας στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα της νότιας Μακεδονίας.
    Αυτη θα συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση όλων των εθνοτήτων της γεωγραφικής και μη διαμελισμένης Μακεδονίας, σε δε απώτερο χρόνο στην οικονομική της ευημερία .
    Η υποχρεωτικότητα σχετίζεται με το γεγονός ότι η προαιρετικότητα λόγω του υπάρχοντος ιστορικού διώξεων της μακεδονικής γλώσσας θα αποτελέσει πηγή αρνητικών διακρίσεων και διάσπαση της μαθητικής κοινότητας .
    Τέλος οι Μακεδόνες διεκδικούν την επιστροφή-ανάκτηση της ελληνικής υπηκοότητας σε όλους τους μακεδόνες του εξωτερικού που τους αφαιρέθηκε παράνομα( δεν ζητούν τον επαναπατρισμό τους όπως λαθεμένα πιστεύεται. Η απόφαση για επαναπατρισμό είναι προσωπική άσχετα άν προϋποθέτει την ανάκτηση της ελληνικής υπηκοότητας. Για ειδικούς δε λόγους λίγοι Μακεδόνες του εξωτερικού θα επιστρέψουν ΜΟΝΙΜΑ στις εντός ελληνικής επικράτειας πατρογονικές τους εστίες)
    Οί εθνικά μακεδόνες τέλος διεκδικούν ειρηνική και ΙΣΟΤΙΜΗ συνύπαρξη με όλες τις εθνότητες-αλβανούς,βλάχους,τούρκους,εβραίους,"έλληνες" του πολυεθνικού ελληνικού λαού
    Ολα τα παραπάνω αποτελούν ελάχιστο φόρο τιμής και ΣΥΓΝΩΜΗΣ του ελληνικού κράτους απέναντι στη νομιμόφρονα εθνική μακεδονική κοινότητα της ελλάδος και θα αποτελέσουν ένδειξη απαρχής και ακύρωσης της σημερινής ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ και ΑΠΑΡΧΑΙΝΤ εναντίον των Εθνικά Μακεδόνων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Στην πρόσφατη ομιλία του στη ΔΕΘ, ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου, υποσχέθηκε ότι θα κάνει την Ελλάδα «Δανία του Νότου». Ας δούμε, λοιπόν, μερικά από τα χαρακτηριστικά της Δανίας.



    1) Οι μαθητές που φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία στη Δανία, επιδοτούνται από το κράτος.

    2) Μια ομάδα γονέων μπορεί να προσλάβει δασκάλους (που πληρώνονται από το κράτος) και να δημιουργήσει το δικό της σχολείο.

    3) Δεν υπάρχει πανεπιστημιακό άσυλο.

    4) Δεν υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές. Ενας φοιτητής που θα αποτύχει δυο συνεχόμενες φορές στις εξετάσεις, θα πρέπει να εγκαταλείψει τη σχολή.

    5) Οι φοιτητές αγοράζουν τα πανεπιστημιακά εγχειρίδια - δεν τα παίρνουν δωρεάν.

    6) Πολλές θέσεις στα πανεπιστήμια της Δανίας διαφημίζονται στα διεθνή επιστημονικά έντυπα. Στόχος είναι να προσελκύσουν τα καλύτερα μυαλά και όχι να βολευτούν τα «φιλαράκια».

    7) Επιτρέπονται οι μαζικές απολύσεις χωρίς αποζημίωση. Μια επιχείρηση μπορεί να απολύσει από τη μια ημέρα στην άλλη, όλο το προσωπικό.

    8) Οι εργοδότες δεν πληρώνουν εισφορές.

    9) Οι άνεργοι είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν μαθήματα μετεκπαίδευσης και να στραφούν προς νέες μορφές απασχόλησης, αν ο κλάδος είναι κορεσμένος. Αν αρνηθούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα ή αν αρνηθούν να πάρουν τη θέση εργασίας, που θα τους υποδείξει το γραφείο ανεργίας, τερματίζεται το επίδομα ανεργίας.

    10) Οι γιατροί δεν παίρνουν «φακελάκι».

    11) Οι καθηγητές δεν κάνουν «ιδιαίτερα».

    12) Οι δημοσιογράφοι δεν δουλεύουν παράλληλα με τα ΜΜΕ, και σε γραφεία τύπου υπουργείων ή επιχειρήσεων.

    13) Οι εφοριακοί δεν τα «πιάνουν».

    14) Οι δικαστικοί δεν λαδώνονται από τα «κυκλώματα».

    15) Οι πολιτικοί δεν παρίστανται σε μεσαιωνικές τελετές, που έχουν ως αντικείμενο τη λατρεία «θαυματουργών εικόνων»!

    16) Η Δανία δεν θεωρεί ότι έχει το δικαίωμα να επιβάλλει πώς θα ονομάζονται άλλες χώρες, άλλες εθνότητες. Αν μια χώρα ονομαζόταν «Γιουτλάνδη» (επαρχία της Δανίας) και αν οι κάτοικοί της, ισχυρίζονταν ότι προέρχονται από τους Βίκινγκς, οι Δανοί θα το θεωρούσαν πολύ ενδιαφέρον και θα έσπευδαν να εκμεταλλευτούν τις οικονομικές ευκαιρίες, που τους δίνει αυτή η προνομιακή σχέση.

    17) Το κεντρικό μήνυμα που προσπαθεί να περάσει η διδασκαλία της ιστορίας στα σχολεία δεν είναι τα «επιτεύγματα του έθνους», αλλά οι αδυναμίες του ανθρώπου.

    18) Στη Δανία αν διαφοροποιηθεί κάποιος στα «εθνικά θέματα», δεν χαρακτηρίζεται «αντι-Δανός». Στα Δανικά η έκφραση «αντι-Δανός» δεν υπάρχει.

    19) Μια άποψη κρίνεται από τα εμπειρικά δεδομένα στα οποία στηρίζεται και όχι από το ποια «σκοτεινά» συμφέροντα εξυπηρετεί.

    20) Ολοι οι νέοι έχουν εγκαταλείψει το σπίτι των γονιών τους και μένουν μόνοι τους όταν κλείσουν τα 18.

    21) Με τα θέματα που αφορούν τη γερμανόφωνη μειονότητα του νότου, ασχολούνται οι δημοτικές αρχές και όχι η ασφάλεια και οι μυστικές υπηρεσίες.

    22) Σε περίπτωση διαζυγίου, ισχύει κοινή επιμέλεια των τέκνων. Για όλα τα σημαντικά θέματα που αφορούν την ανατροφή του παιδιού, συναποφασίζουν και οι δυο γονείς.

    23) Οι Δανοί δεν θεωρούν ότι ο λόγος για τον οποίο έχασαν τον Τριακονταετή πόλεμο εναντίον των Σουηδών το 1625, οφείλεται σε «σκοτεινές ενέργειες» της CIA.

    24) Στη Δανία η μπύρα έχει γεύση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. MONIMEΣ ΣTHΛEΣ Hμερομηνία δημοσίευσης: 24-09-09



    Πουλώντας τη σημαία
    Tου Πασχου Μανδραβελη / pmandravelis@kathimerini. gr

    Δεν είναι θέμα εκτίμησης, αλλά ιστορικό γεγονός ότι στη Μακεδονία που προέλασε ο διάδοχος Κωνσταντίνος κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους το ελληνικό στοιχείο δεν ήταν παντού πλειονοτικό. Είτε το θέλουμε είτε όχι, έτσι έγιναν όλες οι «απελευθερώσεις» στην Ιστορία. Δεν προηγείτο καμιά απογραφή. Εμπαινε ο στρατός, καταλάμβανε την περιοχή και μετά ακολουθούσαν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές που εξηγούσαν στον άρτι «απελευθερωθέντα» πληθυσμό γιατί ήταν προαιωνίως ελληνικός, βουλγαρικός, σερβικός ή σουαχίλι. Και αν κάποιος έφερνε αντίρρηση, η κατήχηση συνεχιζόταν με άλλα μέσα.

    Ετσι γίνονταν τότε τα πράγματα, έτσι χτίστηκαν όλα τα κράτη-έθνη, έτσι αναπτύχθηκαν και οι εθνικισμοί στα Βαλκάνια. Δεν γίνονταν δημοψηφίσματα για να αποφασίσει ο πληθυσμός αν θέλει να συμβιώσει, όπως έγινε με το σχέδιο Ανάν, ούτε υπήρχε η σκέψη για προστασία των μειονοτήτων. Γενικώς, όποιος προλάβαινε «απελευθέρωνε». Οι Ελληνες πρόλαβαν τη Θεσσαλονίκη και οι Σέρβοι το Μοναστήρι. Καλώς ή κακώς έτσι γράφτηκε η Ιστορία και αυτή η Ιστορία είναι μία. Οι ιστορικοί μπορεί να διαφωνούν στην ερμηνεία των γεγονότων, συμφωνούν όμως στα γεγονότα καθαυτά. Μπορεί να αναθεωρηθούν πτυχές της Ιστορίας όταν έρθουν νέα στοιχεία στο φως ή μπορεί τα υπάρχοντα στοιχεία να δεθούν σε μια νέα θεωρία. Πιθανώς τώρα που εξελίσσονται οι ασκήσεις επί χάρτου στην Ιστορία, κάποιοι να διαφωνήσουν εκ των υστέρων για την απόφαση του Βενιζέλου να προελάσει ο ελληνικός στρατός στη Θεσσαλονίκη, αντί του Μοναστηρίου όπου ο ελληνόφωνος πληθυσμός ήταν μεγαλύτερος. Αλλά το «τι θα γινόταν αν...» είναι δουλειά άλλων.

    Ειδικώς η Ιστορία είναι δουλειά των ιστορικών. Δεν είναι δουλειά των πολιτικών. Δεν είναι καν δουλειά των δημοσιογράφων. Ειδικώς οι τελευταίοι οφείλουν απλώς να τη γνωρίζουν. Συνεπώς οι ερωτήσεις που ετέθησαν στο ντιμπέιτ για τη Ιστορία είναι από άχρηστες έως ανόητες. Δηλαδή, σε τι ακριβώς εκλήθη να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει ο εκπρόσωπος των Οικολόγων κ. Νίκος Χρυσόγελος; Θα ήταν άχρηστο εάν συμφωνούσε με το ιστορικό γεγονός ότι στη Θεσσαλονίκη του 1912 το ελληνικό στοιχείο ήταν -αυτό που λέμε σήμερα- μειονοτικό και θα ήταν ανόητο να διαφωνούσε. Κατ’ αρχήν, σιγά μην περιμέναμε τον κ. Χρυσόγελο να μας πει την πληθυσμιακή σύνθεση της συμπρωτεύουσας στις αρχές του περασμένου αιώνα! Και αν το έλεγε, με ποια ιδιότητα θα το πιστοποιούσε; Ως ειδήμων ιστορικός (που δεν είναι) ή ως εκπρόσωπος μιας σύναξης ανθρώπων που ανησυχούν για το περιβάλλον και συνέπτυξαν ένα κόμμα; Τους ίδιους τους Θεσσαλονικείς -πλην ίσως του νομάρχη τους- θα τους ενδιέφερε περισσότερο τι θα γίνει με τον Θερμαϊκό που ζέχνει, παρά αν οι Οικολόγοι ξέρουν ή δεν ξέρουν Ιστορία ή έστω αν γνωρίζουν την «εθνικώς ορθή Ιστορία».

    Οι ερωτήσεις αυτού του τύπου ακολουθούν μια παλιά πεπατημένη. Διάφοροι φορούν την ελληνική σημαία και προελαύνουν με παιάνες εναντίον «εσωτερικών εχθρών». Παλιότερα το έκαναν οι πολιτικοί για να μαζεύουν ψήφους. Τώρα το κάνουν δημοσιογράφοι για να πουλάνε φύλλα. Η πώληση της σημαίας ήταν κάποτε προσοδοφόρο επάγγελμα. Εν μέσω κρίσης όμως είναι από άχρηστο μέχρι επικίνδυνο σπορ.

    ------------------------------------------------------------------------
    Μήπως κάποιοι δημοσιογράφοι βρήκαν τρόπο να αυξήσουν τα εισοδήματά τους, μέ έσοδα από όλους εμάς τους φορολογούμενους διαμέσου και των γνωστών υπηρεσιών τους πουλώντας ελληνοπαραφροσύνη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ο καπετάν Μιχάλης του Χάρβαρντ
    Συνέντευξη στην Ελένη Ξενάκη, φωτογραφία Αναστασία Βουτυροπούλου | Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου 2009 [ 09:55 ]

    Ο παγκοσμίως αναγνωρισμένος ανθρωπολόγος Μάικλ Χέρτσφελντ, καθηγητής στο κορυφαίο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, έχει δουλειές στην Κρήτη. Συμμετέχει στο πείραμα του Πανεπιστημίου των Ορέων και έχει πρόχειρη μια σύντομη διάλεξη ως απάντηση σε κάθε ερώτησή μας. Από τον εθνικισμό ως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ο δρόμος είναι μακρύς, αλλά μαζί του τον διανύσαμε με ακαδημαϊκές περγαμηνές.
    Ενας μικρός καφές κράτησε για μια μεγάλη κουβέντα, η οποία έγινε πριν από μερικές εβδομάδες στο Ρέθυμνο με τον κορυφαίο καθηγητή ανθρωπολογίας στο Χάρβαρντ, Μάικλ Χέρτσφελντ. Αφορμή ήταν η συμμετοχή του Χέρτσφελντ στο Πανεπιστήμιο των Ορέων, μια αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία η οποία ξεκίνησε από μια πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Κρήτης με σκοπό το δυναμικό άνοιγμα της ακαδημαϊκής κοινότητας προς την κοινωνία – αρχικά προς τις ορεινές τοπικές κοινωνίες της Κρήτης. Συγκεκριμένα, η νέα αυτή οργάνωση έχει σκοπό να παρέμβει στη βάση της κοινωνίας, αλλάζοντας τα πρότυπα ευημερίας, προστατεύοντας το ανθρώπινο και το φυσικό περιβάλλον και προβάλλοντας την ενίσχυση της παραδοσιακής οικονομίας και τον επαναπροσδιορισμό της ανθρώπινης ευτυχίας. Και αποτελείται τόσο από πανεπιστημιακούς όσο και από απλούς Κρήτες.

    Η συνάντησή μας με τον διακεκριμένο καθηγητή στο λιμάνι του Ρεθύμνου δεν ήταν η πρώτη. Είχα νιώσει το ξάφνιασμα εβδομάδες νωρίτερα, στην Αθήνα, όταν το Πανεπιστήμιο των Ορέων συστήθηκε στους δημοσιογράφους. Τότε, εν μέσω χειροκροτημάτων, ο Μάικλ Χέρτσφελντ προέτρεψε σε άπταιστα κρητικά «να αναποδογυρίσουμε την έννοια του πανεπιστημίου όπως την ξέρουμε και να επανεξετάσουμε τη ζωή, όχι μόνο των ορεσιβίων αλλά και των αστών? όχι μόνο των Ελλήνων και των Κρητικών αλλά και όλου του κόσμου».

    Ο διάσημος ανθρωπολόγος ξέρει την Κρήτη σαν την παλάμη του και τα κρητικά σαν τη μητρική του γλώσσα, καθώς πρωτοήρθε ως μαθητής λυκείου το 1961 και επέστρεψε δεκάδες φορές μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια ως ερευνητής. Ο «αδιάκριτος» κύριος Χέρτσφελντ εκπόνησε εκτενείς μελέτες για τις επιπτώσεις της αναπαλαίωσης της παλιάς πόλης του Ρεθύμνου, για τη μαθητεία στις τέχνες, αλλά και για τη ζωοκλοπή – έργο που εκδόθηκε και σε βιβλίο. Ετσι, όταν κλήθηκε από τον πρόεδρο της Εκτελεστικής Επιτροπής του Πανεπιστημίου των Ορέων και πρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης, καθηγητή Ιωάννη Παλλήκαρη, να συνδράμει σε αυτή την κίνηση αναμόρφωσης της Κρήτης, η αποδοχή της πρόσκλησης προέκυψε σχεδόν φυσικά και ένας νέος κύκλος ταξιδιών και συγγραφής ξεκίνησε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Εχετε γράψει τόσο πολλά σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, παρά τα πολλά σας ταξίδια…

    «Εφόσον συνδεθεί ένα φλύαρο στόμα με ένα κομπιούτερ, τα υπόλοιπα έρχονται. Εχω αποκτήσει μεγάλη πειθαρχία. Δουλεύω πολύ στο αεροπλάνο και κοιμάμαι εύκολα. Δεν υπάρχει τίποτε να βαραίνει τη συνείδησή μου και να με κρατάει ξύπνιο τη νύχτα».

    «Ανθρωπολόγο», μου λέγατε λίγο πριν, έλεγαν στην αρχαία Ελλάδα τον κουτσομπόλη. Ποιο είναι το αντικείμενο των «κουτσομπολιών» σας;

    «Τα κοινά μυστικά της κοινωνίας, αυτά που συζητιούνται από τα μέλη της και αποτελούν τον μεταξύ τους συνδετικό κρίκο. Τα μυστικά αυτά οι ντόπιοι δεν τα παραδέχονται προς τα έξω. Αυτή τη “συνωμοσία” την ονομάζω πολιτισμική οικειότητα και σε αυτήν αναφέρεται το βιβλίο μου “CulturalIntimacy”. Για παράδειγμα, πολλοί Ελληνες λένε, προσωπικά και όχι δημοσίως, “έχουμε μειονότητες, έχουμε πολλά στοιχεία που προέρχονται από την Τουρκία”. Αυτά τα κοινά μυστικά σάς κρατούν ενωμένους, όχι οι εθνικιστικές μεγαλοστομίες».

    Μιλάτε θαυμάσια ελληνικά.

    «Επιλέγω να μιλώ ελληνικά απέναντι σε Ελληνες για να εκτεθώ στην κριτική του κοινού όπως ο κάθε έλληνας συνάδελφός μου ο οποίος έρχεται στην Αμερική και βγάζει λόγο στα αγγλικά. Είναι πολιτική απόφαση αυτή. Εφόσον η ανθρωπολογία διδάσκει ότι όλοι οι άνθρωποι είμαστε ίσοι, τότε γιατί να δεχόμαστε την υπεροχή μιας γλώσσας ή μιας επιστημονικής παράδοσης; Αυτός ο επαρχιωτισμός των μεγάλων χωρών με τρομάζει. Είμαι ενάντιος στον ιμπεριαλισμό της αγγλοφωνίας. Ξέρετε, απαραίτητη προϋπόθεση για να υπογράψω τη διδακτορική διατριβή των φοιτητών μου είναι αυτοί να βγάλουν μια διάλεξη στη γλώσσα της χώρας όπου κάνουν την έρευνά τους».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Είστε ένας απαιτητικός δάσκαλος;

    «Βρίσκομαι απέναντι σε εξίσου απαιτητικούς φοιτητές. Φανταστείτε, στο Χάρβαρντ παίρνουμε μόλις το 3,5%-5% των υποψηφίων για διδακτορικό. Πολλές φορές δεν ξέρω ποιος είναι ο δάσκαλος και ποιος ο φοιτητής».

    Μαθαίνω ότι βρίσκεστε σε μια διαρκή διαδικασία μάθησης ξένων γλωσσών.

    «Μιλάω αρκετές ευρωπαϊκές γλώσσες, στα 50 μου ξεκίνησα ταϊλανδέζικα και τώρα, περνώντας τα 60, μαθαίνω κινέζικα. Ποιος λέει ότι δεν μαθαίνει κανείς μεγαλώνοντας; Υπάρχουν πολλοί τέτοιοι μύθοι, η δοκιμασία των οποίων αποτελεί πρόκληση για μένα. Οταν μου λένε ότι δεν γίνεται κάτι, προσπαθώ ακόμη περισσότερο. Και επειδή λένε κάποιοι ότι το Πανεπιστήμιο των Ορέων δεν έχει ακόμη ξεκάθαρους σκοπούς, θα δώσουμε μια ευκαιρία να δούμε τι μπορεί να κάνει».

    Ποια είναι η γνώμη σας για το Πανεπιστήμιο των Ορέων;

    «Νομίζω ότι το πιο δύσκολο μέρος του προγράμματος θα είναι η... προπόνηση των επιστημόνων να πάρουν στα σοβαρά τους ντόπιους. Να μην τους αντιμετωπίζουν με συγκατάβαση, να μην τους βλέπουν αφ’ υψηλού. Συνήθως οι ανθρωπολόγοι της νέας γενιάς δεν έχουν τέτοιο πρόβλημα. Ξέρουν ότι πρέπει να γίνεις ένας με αυτούς για να κάνεις όχι μόνο τη δουλειά σου, αλλά και κάτι ηθικά αποδεκτό».

    Ταυτίζεστε με τα υποκείμενα της έρευνάς σας;

    «Πολλές φορές με ρωτάνε: “Πώς μπορείτε να είστε αντικειμενικός εφόσον ανακατεύεστε στα πολιτικά προβλήματα των κοινοτήτων που μελετάτε;”. Η απάντησή μου είναι απλή: επειδή ακριβώς ανακατεύομαι στα προβλήματά τους με εμπιστεύονται και μου λένε πολύ περισσότερα πράγματα».

    Δεν πιστεύετε στην αντικειμενικότητα;

    «Είναι μια εφεύρεση της επαρχιακής φιλοσοφίας, που δημιουργήθηκε στη Δύση με τη σκέψη του Ρενέ Ντεκάρτ. Θεωρώ ότι η διάκριση μεταξύ υποκειμενικότητας και αντικειμενικότητας είναι μια αυταπάτη. Δεν γίνεται να μένει κάποιος αμέτοχος όταν εμπλέκεται σε μια κατάσταση και μαθαίνει όλο και περισσότερα για αυτήν. Είναι τα αισθήματά μας αυτά που μας βοηθούν να μπούμε στη θέση των κατοίκων. Ο ανθρωπολόγος είναι βέβαια ένας επιστήμονας, αλλά επιπλέον, επειδή συνεργάζεται με ανθρώπους, είναι και συνάνθρωπος... Αν δεν ανακατεύεσαι με τον κόσμο, ο κόσμος δεν μπορεί να αλλάξει».

    ΑπάντησηΔιαγραφή